Halaman

07 February 2013

Peniaga yakin KUT mampu beri impak positif

Oleh: Suriati Ali dan Aida Abd Rahman 

 “Jutaan terima kasih kepada Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) kerana turut memberi peluang kepada Ety Batik bagi mempromosi dan menjual pelbagai produk Terengganu di Kompleks Usahawan Terengganu (KUT).

 “Peluang seumpama itu dianggap cukup bernilai dan berazam akan mengusahakan perniagaan batik ini sebaik mungkin supaya produk seperti batik, songket dan sutera terus tersohor dikalangan pelancong,” katanya Pemilik Ety Batik, Nor Hayati Kamaldin, 26.

 Nor Hayati antara 70 usahawan tempatan yang bakal berniaga di KUT di Kubang Jela, Manir, Kuala Terengganu. Sebahagian kesil pengusaha sudah mula berniaga dan selebihnya dijangka memasuki ruang niaga masing-masing antara Mac hingga April ini selepas sipa kerja-kerja pengubahsuaian.

Pemilik Lieos Technolgy Sdn Bhd Puan Afiza Khalit, 33, berkata dia tidak akan mensia-siakan peluang yang ditawarkan YPU kerana menyedari KUT mampu memberi impak positif kepada perniagaannya.

 “KUT cukup unik kerana pelbagai kemudahan bakal ditempatkan termasuk hotel, pusat rekreasi keluarga, pawagam, pusat boling dan gelanggang futsal.

 “Saya percaya, apabila siap sepenuhnya kelak, KUT mampu menjadi lokasi tumpuan pelancong setiap kali mengunjungi Terengganu di mana sebelum ini hanya tertumpu kepada pasar payang,” katanya.

 Katanya, syarikatnya kini masih dalam proses mengubahsuai dan menambahbaik lot perniagaan di lokasi itu, supaya nampak lebih menarik dan teratur.

“Walaupun terpaksa mengeluarkan belanja hingga ratusan ribu untuk tujuan itu, saya berasakan diri ini tetap beruntung beruntung kerana terpilih berniaga di KUT,” katanya.