Halaman

03 February 2013

Pupuk budaya sukarelawan di kalangan masyarakat

Oleh: Aida Abd Rahman

Program My Beautiful Malaysia bukan sahaja memberi impak dalam usaha memelihara persekitaran supaya bersih dan indah, malah turut memupuk budaya sukarelawan di kalangan seluruh masyarakat tanpa mengira usia dan latar belakang.

Seorang peserta, Puan Rogayah Hashim, 50, dari Jabatan Kemajuan Masyarakat Parlimen Kuala Nerus, berkata program itu memberi manfaat yang besar kepada semua dalam menilai budaya menjaga kebersihan dan keindahan sekitar.

“Program sebegini amat baik dan wajar diteruskan bukan sahaja peringkat negeri, malah di setiap jabatan dan kampong masing-masing.

 “Negeri yang cantik, indah serta terjaga dari aspek kebersihan pastinya memberi kelebihan dan tarikan kepada pelancong bersempena sambutan Tahun Melawat Terengganu (TMT) tahun ini.

Sementara seorang kakitangan Bahagian Operasi, Majlis Bandar Raya Kuala Terengganu, Encik Mohamad Yusoff Ali, 54, pula berkata program ini mampu menimbulkan kesedaran kepada orang ramai bahawa amalan menjaga kebersihan dan keindahan persekitaran bukan sahaja di bahu pihak berwajib dan kerajaan negeri.

 “Semua pihak, tidak kira sama ada pegawai dan kakitangan kerajaan, pelajar serta orang awam, amalan kebersihan dan tidak mencemarkan kawasan persekitaran terutama kawasan tumpuan seharusnya sudah menjadi amalan kita bersama.

“Amalan terpuji itu bukan sahaja melalui kempen dan program seumpama ini, malah ia harus dipraktikkan sentiasa,” katanya.

 Pandangan itu turut disokong seorang pelatih Kem Program Latihan Khidmat Negara Padang Kacong, Marang, Siti Nur Ayumi A Latif, 18, yang pertama kali berpeluang menyertai program itu di peringkat negeri.

“Sebelum ini saya hanya menyertai program gotong-royong di peringkat sekolah sahaja. Ini pertama kali berpeluang menyertai program peringkat negeri yang melibatkan jumlah peserta cukup besar.

 “Saya dan rakan sangat teruja kerana program ini bukan hanya disertai orang awam, malah pemimpin khususnya Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said dan Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek turut turun padang bersama rakyat,” katanya.