Halaman

06 October 2011

150 pelajar mula belajar di sekolah baru

Oleh: Mohammad Ishak


Pelajar baru sedang mendaftar masuk di SMS

Sekolah Menengah Sains (SMS) Setiu , Terengganu yang baru dibuka menerima 150 pelajar sulung yang ditawarkan untuk memulakan pembelajaran Tingkatan Satu di sekolah berkenaan.

Pengetuanya, Hajjah Saudah Mat Nor berkata, pelajar yang terpilih untuk memulakan persekolahan terdiri mereka yang lulus cemerlang dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah ( UPSR) tahun lalu yang tidak berpeluang memasuki sekolah asrama penuh kerajaan seluruh negara.

Katanya, mereka yang terpilih akan ditempatkan di asrama sekolah baru dan pengurusan sekolah sudah bersedia untuk menempatkan pelajar yang akan memulakan sesi pesekolahan mereka.

" Untuk pengambilan pertama, kementerian menawarkan 150 pelajar Tingkatan Satu yang akan memulakan persekolahan mereka di sekolah yang serba baru ini dan Insyallah kemasukan pelajar selebihnya akan diambil tahun hadapan di mana sekolah ini mampu menempatkan 900 pelajar dari Tingkatan Satu hingga Lima , " katanya.

SMS Setiu yang menelan kos RM47 juta itu mempunyai 1 blok pentadbiran 30 buah kelas , 4 blok asrama , 8 blok rumah guru termasuk pelbagai kemudahan lain. ,