Halaman

04 October 2011

Permainan gasing masih popular di Besut

Oleh: Mohammad Ishak


MENARIK..remaja daerah Besut meminati permainan gasing

Biarpun kebanjiran pelbagai jenis permainan berbentuk game yang menghantui peminat terutama dikalangan remaja negara ini dengan menggunakan teknologi moden seperti komputer namun permainan tradisional terutama gasing masih mampu menarik minat penyertaan golongan muda.

Ini terbukti apabila ramai dikalangan remaja di daerah Besut menyertai permainan gasing bersama golongan yang sudah berusia yang sememangnya meminati permainan tradisional itu sejak turun temurun.

Pembabitan remaja dalam permainan itu bersama golongan tua yang sudah dalam katagori usia emas satu perkembangan menarik kerana selain mereka dapat bergaul dengan orang lebih tua daripadanya mereka juga mewarisi permainan tradisional berkenaan.

Yang Dipertua Majlis Kebudayaan Daerah Besut (MKDB), Yusoff Kasim berkata, pihaknya masih memulihara permainan tradisional itu daripada pupus ditelan zaman dan usaha mempertahankannya sentiasa diberi perhatian.

Katanya, penubuhan Persatuan Gasing Daerah Besut satu contoh baik yang dilakukan penduduk daerah itu untuk memulihara permainan berkenaan daripada terus dilupakan oleh generasi sekarang.

Menurutnya, persatuan itu kini dianggotai kira-kira 100 ahli yang sebahagian besarnya peminat gasing aktif menjalankan pelbagai aktiviti termasuk pertndingan membabitkan sesama ahli dan juga pertandingan antara peserta Terengganu dan Kelantan.

“Ahli persatuan berkumpul setiap hujung minggu mengadakan pertunjukkan dan pertandigan secara bergilir mengikut kampung,” katanya.

Malah,katanya, menerusi pertandingan itu mereka juga dapat mengumpul remaja sekali gus dapat mengcukil bakat baru dalam permainan berkenaan.

Sehubungan itu, Yusoff mencadangan jabatan berkaitan supaya menganjurkan pertandingan lebih berpristej bagi menarik minat penduduk negeri ini menghayati seni permainan tradisional berkenaan yang memerlukan kesabaran dan ketelitian ketika bertanding.