Halaman

03 October 2011

50 unjang ditanam di perairan laut Pulau Perhentian

Oleh: Mohammad Ishak


Muhammad Pehimi (dua dari kiri) menurunkan unjang ke dalam laut


Sebanyak 50 unjang ditanam di dasar laut perairan Pulau Perhentian oleh ahli Persatuan Kebjikan dan Rekreasi Nelayan (PKRN) Kota Putera untuk dijadikan tempat ikan berkumpul.

Satu majlis ringkas menurunkan unjang berkenaan ke laut dilakukan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Putera, Muhammad Pehimi Yusof. Hadir sama Jurutera Daerah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Besut, Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman.

Pengerusi PKRN, Wan Mohd Zaki Wan Othman berkata seramai 70 ahli persatuan itu menyertai projek menanam unjang berkenaan bertujuan meningkatkan hasil tangkapan laut oleh ahli yang menjalankan aktiviti memancing.

Katanya, unjang berkenaan yang diperbuat daripada ranting dan daun pokok kemudiam dibenamkan ke dalam laut akan menjadi tempat pembiakkan ikan dan memudahkan ahli pergi memancing tanpa mencari lokasi lain.

Menurutnya, unjang berharga RM300 setiap satu dibuat secara gotong royong oleh ahli kemudian di bawa ke Pulau Perhentian dari Pangkalan Tanjung Lali, Kota Putera menggunakan bot laju milik ahli.

Beliau berkata, bagi menjayakan projek itu ADUN Kota Putera, Muhamad Pehimi turut memberi sumbangan RM2,000 kepada persatuan berkenaan.

Wan Mohd Zaki berkata, unjang itu dijangka mampu bertahan selama enam bulan membolehkan ahli mendapatkan sumber tangkapan yang lebih kerana ikan biasanya akan bertumpu di kawasan terbabit.

Sementara itu, Muhammad Pehimi berkata, beliau bangga dengan ahli persatuan itu yang menunjukkan semanat kerjasama dan sangup bergotong royong selain mengumpul wang untuk membuat unjang bagi meningkatkan hasil tangkapan mereka.