Halaman

08 October 2011

Bajet 2012 untuk rakyat - MB

Oleh; Kamarudin Mat Akib

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata Bajet 2012 yang dibentangkan Perdana Menteri di Parlimen, petang semalam jelas menunjukkan kepentingan dan kebajikan rakyat didahulukan serta kesungguhan kerajaan untuk menjamin kesejahteraan rakyat menghadapi cabaran global .

Beliau berkata, pelbagai insentif seperti yang diumumkan Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, akan membantu rakyat mengharungi kehidupan mereka pada masa ini di mana keadaan ekonomi dan politik agak bergolak dengan pelbagai usaha dilakukan pihak tertentu bagi mengugat kestabilan negara.

“Bajet 2012 adalah kesinambungan terhadap tindakan kerajaan untuk memakmurkan rakyat dan negara yang berpaksikan kepada pengukuhan ekonomi, pembangunan yang mampan, keadilan sosial dan pengagihan kekayaan negara merentasi sempadan politik,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas Bajet 2012 yang disifatkan pelbagai pihak sebagai bajet terbaik di mana ia memberi insentif kepada semua lapisan masyarakat di negara ini, termasuk pesara dan keluarga bekas anggota keselamatan yang pernah berjuang bagi mempertahankan tanah air daripada ancaman pengganas komunis.

Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, pelbagai insentif yang diberikan kerajaan kepada sektor swasta akan merancakkan pertumbuhan ekonomi negara.

“Hadiah serta insentif dan subsidi yang bakal dinikmati rakyat pada tahun depan melalui bajet ini seperti pemansuhan yuran persekolahan, sekalius menjadikan pendidikan percuma bagi sekolah rendah dan menengah dan perumahan untuk rakyat, amat wajar bagi meringankan beban rakyat.

“Segala insentif dan subsidi kerajaan untuk rakyat seperti yang dibentang dalam Bajet 2012 hanya boleh dilakukan oleh kerajaan yang memiliki kemampuan dan mengutamakan kemakmuran rakyat serta negara,” katanya.

Meneri Besar berkata,kerajaan negeri turut berterima kasih kepada Perdana Menteri kerana meluluskan projek pembinaan hospital baru di Dungun.