Halaman

07 October 2011

JPS Besut pilih Sungai Jertih sebagai projek komuniti

Oleh: Mohammad Ishak


bot kecil membawa pemimpin menyusuri Sungai Jertih

Sungai Jertih berhampiran Masjid Hadhari di pinggir bandar ini, yang sebelum ini kelihatan kotor, terbiar dan mencacatkan landskap pusat bandar kini berubah wajah apabila usaha memulihara sumber air asli di situ dilakukan oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Besut.

Jurutera Daerah JPS Besut, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman berkata, pihaknya sedang berusaha untuk memajukan sungai berkenaan yang akan dijadikan daya tarikan baru kepada pelancong yang berkunjung ke daerah ini.

Katanya, ketika ini beberapa kemudahan asas termasuk jambatan gantung, wakaf, padang permainan dan bekalan elektrik sudah disediakan untuk kemudahan pengunjung.
Menurutnya, keadaan sungai itu sebelum ini kotor dan air berkeladak serta keruh sudah dapat diatasi apabila pihak JPS menggunakan kepakaran teknologi untuk menaik taraf sumber air supaya terus kekal asli.

“JPS juga menjadikan Sungai Jertih sebagai Program jps@komuniti supaya kawasan itu sentiasa terpeliharan dan dalam keadaan bersih.

Beliau berkata, jika sebelum ini ikan tidak banyak membiak akibat air kotor tetapi sejak dibersihkan sudah kelihatan simber ikan hidup subur malah ada peminat pergi ke situ untuk memancing.


Sungai Jertih tempat beriadah sukan air

Katanya, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga digalakkan untuk mengadakan perhimpunan kecil-kecilan seperti hari keluarga dan sukaneka kerana tempat itu disediakan taman permainan dan padang khas untuk aktiviti riadah.

“Pihak JPS juga tidak menggunakan sumber kewangan bagi memajukan sungai itu sebaliknya semua kemudahan disediakan adalah daripada bahan terbuang,” katanya