Halaman

13 April 2012

Simpan maklumat `pengkhianat’ kerajaan

Oleh: Aida Abd Rahman

Bukanlah suatu yang mengejutkan apabila melihat paparan berita di sebuah akhbar tempatan, beberapa hari lalu mengenai Pas mendakwa ada pegawai tinggi kerajaan yang bersedia berkhidmat untuk parti itu dan sanggup menjadi calon sekiranya ditawarkan.

Kenyataan yang dibuat Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat, Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh itu dikatakan berdasarkan pengakuan dibuat beberapa pegawai kerajaan dalam satu perjumpaan dengan beliau sendiri.

Jika berbalik kepada logik akal, mana mungkin dalam satu komuniti dan kampung mempunyai pendapat serupa terhadap sesuatu perkara, malah atas sebab tidak berpuas hati dengan sesuatu isu juga ada individu ataupun kumpulan tertentu cenderung melakukan perkara yang berlawanan sebagai tanda protes termasuklah menjadi penentang kerajaan.

Begitu jugalah dengan `pegawai kerajaan’ yang didakwa Nik Muhammad itu. Walaupun menerima gaji dan sudah cukup kenyang dengan rezeki yang diperolehi hasil bekerja di bawah majikannya, golongan `cerdik pandai’ itu tetap `tidak sebulu’ dengan tuannya itu.

Mana mungkin setandan pisang, kesemua buahnya elok dan boleh dimakan.Walaupun membesar dan mendapat makanan daripada batang dan akar yang serupa, tetap ada yang `cacat celanya’. Begitu jugalah dengan sikap penjawat awam terbabit.

Dakwaan orang kuat Pas negeri itu juga tidak diketahui sejauh mana kebenarannya, malah isu itu bukan suatu ancaman, sebaliknya boleh dianggap sekadar persepsi dalam usaha menutup kelemahan `tuan’ mereka sendiri.

Pun begitu, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, dalam satu perjumpaan dengan kakitangan awam Persekutuan dan negeri, baru-baru ini berkata, beliau bukan tidak boleh mengambil tindakan terhadap `pengkhianat’ dalam kerajaan, bagaimanapun lebih mahu bersikap hanya `tunggu dan lihat’.

“Kita mempunyai maklumat mengenai setiap penjawat awam yang menjadi `gunting dalam lipatan’ dan `api dalam sekam’ ini,” kata beliau.

Dalam hal itu juga, Menteri Besar masih mahu berkompromi dengan golongan yang tidak tahu berterima kasih itu supaya mereka kembali merenung perjuangan dan jasa Kerajaan BN yang sudah banyak responsif terhadap kehendak mereka, melakukan kebaikan serta kebajikan sejak dulu lagi.

Malah, golongan itu juga diingatkan supaya lebih bijak menafsir dan menilai sebarang maklumat, selain membantu kerajaan memberi informasi yang tepat dan benar, tanpa menokok tambah atau pun bersikap prejudis.

“Sebagai penjawat awam perlu lebih peka dan memahami setiap isu dan tidak hanya menerima sebarang tohmahan yang dilemparkan kepada kerajaan termasuk bertindak menyebarkan maklumat tidak tepat itu kepada umum.

Pada masa yang sama, penjawat awam yang dibayar gaji oleh Kerajaan Pusat mahu pun negeri perlu menunaikan tanggungjawab kepada rakyat sebaik mungkin kerana rakyat akan menilai sejauh mana mutu perkhidmatan yang diberikan kepada mereka.

“Amanah haruslah dipikul dengan sebaik mungkin. Bagaimanapun, `berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul’ kerana kami `orang politik’ terpaksa menjawab setiap lima tahun sekali.

“Bukan setakat lima tahun, kadangkala tidak sampai lima tahun kita perlu berhadapan dengan rakyat dan diadili oleh rakyat (ketika Pilihan Raya Umum),” katanya.