Halaman

07 May 2012

Ceramah Perdana Pas di Bandar Jertih kurang menyengat

Oleh: Mohammad Ishak

Penampilan dua bekas pemimpin UMNO dalam Ceramah Perdana Pas yang diadakan berhampiran Masjid Hadhari,Bandar Jertih malam tadi kurang menyengat menyebakan tidak banyak laungan takbir seperti yang lazim berlaku pada ceramah parti itu.

Penyokong Pas seolah-olah tidak bersemangat apabila dua tokoh yang didatangkan khas iaitu Bekas Menteri Penerangan,Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadhil dan bekas Ahli Parlimen BN dari Melaka, Datuk Tamrin Ghafar.

Ini kerana dua bekas pemimpin UMNO itu lebih banyak memfokoskan asal usul penubuhan dan sejarah perjuangan pemimpin UMNO menyababkan penyokong Pas tidak berselera mendengarnya.

Tambahan pula cara dua pemimpin berkenaan berceramah tidak banyak mengutuk pemimpin UMNO sehingga suasana ceramah menjadi hambar dan penyokong tawar untuk bangkit melaungkan takbir kerana tidak sampai ke kemuncaknya.

Selain Abdul Kadir dan Tamrin Presiden Pas,Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga hadir berceramah tetapi keadaan sama juga berlaku apabila sebahagian penyokong sudah mennggalkan ceramah lebih awal kerana tiada isu menarik yang mampu membangkitkan semangat penyokong parti.

Kehadiran Abdul Kadir yang baru menyertai Pakatan Rakyat (PR),ketika ceramah banyak memperkatakan sejarah beliau menyertai Umno dan bagi penyokong Pas perkara itu tidak enak didengarnya.

Bekas Menteri itu berkata, hidup beliau kini lebih aman dan tenteram selepas dapat berjuang bersama-sama Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Abdul Hadi berbanding sebelum ini ketika berada dengan UMNO.