Halaman

07 May 2012

Pasar, rumah siap dibina untuk penduduk Dun Manir

Oleh: Aida Abd Rahman

Penduduk Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir terus mengecap keselesaan apabila pelbagai kemudahan prasarana seperti perumahan dan pasar baru siap dibina di mana kemudahan awam itu bakal diserahkan kepada penduduk terlibat dalam tempoh terdekat.

Pegawai Pembangunan DUN Manir, Encik Yusof Awang Hitam, berkata sebanyak 437 unit Rumah Mampu Milik di Kampung Batu Hampar sudah siap dibina dan akan diserahkan penduduk tidak lama lagi.

“Pasar Manir yang dibina sejak setahun lalu itu juga bakal beroperasi pada bulan ini bagi menggantikan pasar lama yang tidak tersusun dan usang.

“Kita hanya menunggu kelulusan dari Majlis Bandar Raya Kuala Terengganu untuk menyerahkan kepada peniaga terlibat supaya operasi dan urus niaga dapat dilaksanakan di ruang yang lebih selesa dan kondusif,” katanya kepada Teganukita, baru-baru ini.

Beliau berkata, penduduk juga dapat menjalankan ibadat dengan selesa apabila Masjid Batu Hampar selesai dibaikpulih bulan lalu dengan peruntukan RM800,000 mula digunakan umat Islam sekitar, baru-baru ini.

Selain peruntukan membaik pulih Masjid Batu Hampar, Perdana Menteri yang mengadakan lawatan ke DUN itu setahun lalu turut mengumumkan peruntukan RM150,000 bagi membina Rumah Penginapan 1Malaysia untuk petugas di klinik rawatan masyarakat berkenaan.

Katanya, rumah penginapan itu yang boleh diinap sejak bulan lalu juga boleh disewa oleh penduduk sekitar untuk majlis keramaian seperti majlis perkahwinan.

“Malah kita juga mahu menjadikan rumah penginapan itu berfungsi seperti `inap desa’ yang mampu disewa oleh orang ramai dengan tawaran sewa yang berpatutan,” katanya.


a onblur="try {parent.deselectBloggerImageGracefully();} catch(e) {}" href="http://teganukita.blogspot.com/">