Halaman

10 May 2012

Pelumba TSG kuasai perlumbaan buka tirai Jelajah 1Malaysia

Pelumba Terengganu Cycling Team (TSG), Shinichi Fukushima menguasai perlumbaan pembuka tirai berbasikal Jelajah 1Malaysia 2012 dari Stadium Merdeka Kuala Lumpur ke Bandar Baru Kampar, semalam.

Pelumba dari Nagano, Jepun itu mencatat masa 3 jam, 50 minit 58 saat untuk menjadi pelumba pertama tiba di garisan penamat.

Dia meninggalkan pencabar terdekat Michael Torckler dari Pure Black Racing (PBR) dan Hari Fitrianto dari Polygon Sweet Nice (PSN).

Biarpun mengharungi perlumbaan dalam cuaca terik, pelumba veteran berusia 40 tahun itu berjaya melakukan henjutan terakhir dengan menamatkan cabaran sejauh 161.5 kilometer.

"Sepanjang laluan ada beberapa pelumba mula keletihan dan semakin ketinggalan termasuk rakan sepasukan saya Mohd. Harrif Salleh.

"Jadi saya tahu perlumbaan peringkat ini sungguh mencabar, apa yang saya mampu buat ialah kuatkan semangat dan kekalkan kedudukan.

"Saya melihat ada pelumba melakukan breakaway pada 20 kilometer pertama. Jadi saya pun cuba mengejar kelompok tersebut dan mengekalkan kedudukan," katanya yang secara automatik turut menyarung Jersi Kuning sebagai pendahulu keseluruhan.

Peringkat kedua hari ini bermula dari Bandar Baru Kampar, ke Kulim, Kedah sejauh 201.8 kilometer.

Ia merupakan laluan terpanjang melibatkan tiga zon pecutan (Tasek-KM33.6, Kati-KM77.1 dan Selama-KM167.2) serta satu zon pendakian KOM1 (Bukit Sumpitan-KM130.6).