Halaman

09 April 2013

Golongan jumud, artis jadi aset penting Pas

Oleh: Sutera Biru

Usaha menarik lebih ramai penyokong memihak kepada parti yang kononnya dibentuk bagi memperjuangkan dasar Islam, menyebabkan Pas sanggup menolak ilmuwan agama yang berakhlak mulia dan ikhlas memartabatkan agama Allah itu, sebaliknya mengutamakan golongan jumud menguasai parti itu.

Golongan baru berjinak dengan agama, termasuk di kalangan artis yang baru berhijrah ke arah lebih baik dan bergelar `ustaz dan ustazah segera’ menjadi taruhan pembangkang bagi menarik sokongan pengundi.

Menurut seorang penceramah bebas, Ustaz Abu Sufian Shafei, trend yang semakin menjadi-jadi itu menyebabkan golongan intelektual, ilmuwan dan berpendidikan tinggi sanggup menghabiskan masa memuja `Ustazah Abby Abadi’ yang lantang berceramah di pentas, walhal umum mengetahui tahap ilmu agama yang ada pada artis itu.

“Ketika dia bagi ceramah, muslimah Pas dari Universiti al-Azhar boleh mendengar ceramah mereka, sedangkan golongan ilmuwan dan cerdik pandai itulah sepatutnya berada di pentas untuk sampaikan ilmu kepada manusia seperti Abby. Ini terbalik, artis pula menyampaikan ceramah kepada mereka. ”

"Malah, Abby boleh pula menuduh, `Umno dan BN musuh Allah’ (dalam akaun Twitternya, baru-baru ini). Sedap dia sahaja mengeluarkan kenyataan sedemikian. Adakah dia ada ilmu mengenai perkara itu. Sedangkan ada hadis melarang dalam Sahih Bukhari, `Barangsiapa memanggil seseorang itu dengan panggilan kafir serta musuh Allah, jika orang tidak seperti itu, maka panggilan itu akan kembali kepada mereka.

 Dalam hadits yang lain, Rasulullah bersabda:

 عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِي اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا يَرْمِي رَجُلٌ رَجُلًا بِالْفُسُوقِ وَلَا يَرْمِيهِ بِالْكُفْرِ إِلَّا ارْتَدَّتْ عَلَيْهِ إِنْ لَمْ يَكُنْ صَاحِبُهُ كَذَلِكَ

Dari Abu Dzar r.a berkata, beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda,”Tidaklah seseorang menuduh orang lain dengan kata fasiq, dan menuduhnya dengan kata kafir, kecuali tuduhan itu akan kembali kepada si penuduh jika orang yang tertuduh tidak seperti yang dituduhkan. [Hadis Riwayat Bukhari]

Sepanjang pemerintahan Umno dan BN, tidak dinafikan dasar memelihara dan menegakkan syiar Islam oleh pemimpin terserlah apabila syiar dan syariat Islam terus dimartabatkan dari pelbagai sudut seperti pembinaan masjid, mewujudkan institusi keagamaan, menyemarakkan program agama di seluruh pelusuk kampung, daerah dan negeri, malah kebebasan berdakwah dan giat mewujudkan institusi kewangan serta pelaburan berasaskan Islam.

Kenyataan yang keluar dari Abby itu sebagai satu lagi kesinambungan dari kenyataan-kenyataan kepimpinan Pas yang cuba mengelirukan umma Islam. Pas sememangnya sudah lama menjadi ejen mewujudkan kekeliruan di kalangan umat Islam di negara ini dengan pelbagai kenyataan dan fatwa yang bertentangan dengan dalil al- Quran dan as-Sunnah, demi untuk kepentingan dan survival cita-cita politik mereka.

Oleh sebab itulah, Pas masih membuka pintu seluas-luasnya kepada golongan artis seperti Abby dan rakan seperjuangannya, Bob Lokman bagi menarik perhatian orang ramai ke pentas ceramah mereka.Bagaimanapun, kadangkala isu yang disampaikan itu menjelaskan lagi kedangkalan pemikiran artis terbabit.

Menurut Ustaz Abu Sufian lagi, antara tanda-tanda Allah s.w.t mahu menghancurkan satu kelompok, Allah akan menghantar orang yang buruk akhlak dan bodoh dalam kelompok ini.

 “Jika dulu, mereka mendoakan supaya menghancurkan jemaah Umno. Tapi doa itu kini berbalik kepada mereka sebagaimana doa mereka itu. Orang ada ilmu agama semua beransur-ansur lari meninggalkan Pas.

 “Yang ganti ilmuwan Pas adalah di kalangan artis seperti Bob Lokman yang dilihat cerah masa depan jika terus bersama Pas,” katanya lagi.

Dalam satu ceramahnya, dua tahun lalu umpamanya, Bob mengeluarkan kenyataan yang melucukan sekaligus membuktikan betapa cetek ilmu yang ada pada penceramah yang kian diminati pengikut Pas itu apabila mempersoalkan faedah pembinaan jalan raya kepada orang ramai.

“Macam hari ini, contoh.. apabila ada sahaja pilihan raya, diaorang (Kerajaan BN) buat semua jalan raya. Pantau habis semua jalan kereta api..sebetul-betulnya di mana kepentingan jalan raya kepada kita sangat, tak kan hari-hari kita jalan, pagi petang siang malam? Takkan kita tidak boleh masuk lubang sikit, tak kan nak lurus saja jalan… ?’’- Bob Lokman, Kerdau, Pahang.

Menurut Ustaz Abu Sufian lagi, Bob Lokman yang mempersoalkan kepentingan jalan raya kepada manusia dan sebaiknya mengelak daripada menggunakan kemudahan awam berkenaan sudah jelas membuktikan rendah ilmu pemikiran artis berkenaan, selain tidak memiliki ciri glokal sebagai pembela kebajikan ummat.

“Golongan beginilah cerah masa depan dalam Pas, cakap begitu (kenyataan melucukan) pun di pentas ceramah ada orang beritahu saya boleh bayar hingga RM2,000,” katanya.

Dalam perkembangan yang sama, Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) mendedahkan terdapat beberapa artis tempatan telah menjadi ejen bagi memujuk kalangan rakan artis untuk menyertai parti-parti pembangkang sebagai usaha meningkatkan pengaruh.

Presidennya, Zed Zaidi berkata, artis-artis yang menjadi ejen pembangkang tersebut merupakan artis yang kecewa dalam industri dan berjuang tanpa mempunyai latar belakang dan asas agama yang kukuh.

Katanya, Seniman menyedari mengenai perkara itu setelah menerima aduan daripada kalangan artis sendiri yang berasa tidak senang dengan tindakan artis-artis propembangkang tersebut.

 "Saya dapati ramai artis telah tertipu dan menyesal kerana terpedaya dengan taktik yang digunakan oleh artis-arti propembangkang berkenaan. Setakat ini, Seniman hanya mampu bersikap neutral dan menasihati mereka," katanya.

Zed Zaidi berkata, modus operandi artis-artis propembangkang itu ialah menghasut dan mengajak rakan-rakan artis untuk datang mendengar ceramah agama, sebaliknya program tersebut sebenarnya berupa ceramah politik.

 "Sasaran artis-artis propembangkang ini adalah golongan artis yang baharu memakai hijab, saudara baharu dan artis-artis yang mula mendampingi agama Islam," katanya.

Antara artis yang aktif berpolitik di pentas pembangkang ialah Bob Lokman, Yassin, Hairi Othman, Abby Abadi, Aishah, Abu Bakar Omar, Dayangku Intan dan Farah Asyikin.

Zed Zaidi mengakui, habuan wang ringgit merupakan faktor artis-artis tersebut menyertai parti politik pembangkang dan mereka menjadi buta mata berbanding menegakkan agama Islam dan memartabatkan Melayu.