Halaman

21 December 2012

Meja bulat dan meja buloh setia menanti TPM

Oleh: Suriati Ali

 Meja bulat dan bangku terpanjang berukuran 65 meter diperbuat daripada buluh sekali lagi dicipta penduduk kampung Manir bagi menanti tetamu istimewa Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin esok

. Rekabentuk unik itu pernah diiktiraf terpanjang di negara ini sekaligus mencatat dalam Malaysia Book Of Record (MBOR) sewaktu lawatan kerja Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, pada Mei tahun lalu.

 Hasil kerja tangan penduduk kampung yang dibina secara bergotong-royong sejak dua minggu lalu itu akan menjadi tempat utama Timbalan Perdana Menteri bersama tetamu kehormat yang lain menikmati jamuan makan tengahari bersama 20,000 rakyat yang membanjiri program Perjumpaan dan Mesra Rakyat di Padang Bola Kampung Pulau Bahagia, semalam.

Selain meja dan bangku buluh, pentas utama juga dibina secara tradisional dengan dinding dan lantai menggunakan material kayu nibung, manakala atap dihasilkan daripada daun pokok sagu.

 `Gelombang Kebangkitan DUN Manir’ akan turut dilancarkan Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin sempena lawatan kerja beliau ke Terengganu.

 Pegawai Pembangunan DUN Manir, Encik Yusof Awang Hitam, berkata ketibaan Tan Sri Muhyiddin bersama Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said akan disambut lebih 1,500 pemuda Umno bermotosikal. 

Manakala 1,000 pelajar dari empat sekolah rendah dan menengah berdekatan dan masing-masing 50 kenderaan pacuan empat roda dan motosikal klasik akan turut menyambut ketibaan dua pemimpin itu.

 “Timbalan Perdana Menteri kemudian akan dibawa menziarah penduduk Hassan Tahir yang menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi serta merasmikan Rumah Rehat 1Malaysia di kampung sama.

 “Pelbagai aktiviti turut diadakan termasuk penyampaian bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat, bantuan Usahawan Industri Kecil dan Sederhana dan penyampaian cek kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK),” katanya.

 Menurut Encik Yusof, apa yang istimewanya meja bulat dan bangku buluh berukuran 65 meter yang pernah menjadi tempat utama Perdana Menteri menjamu selera pada tahun lalu turut direka cipta penduduk tempatan.

" Hasil kerja tangan penduduk kampung yang dibina secara bergotong-royong sejak seminggu lalu itu kini hampir siap dan hanya menunggu masa untuk digunapakai,” katanya.