Halaman

16 December 2012

Orang muda disaran aktif sertai aktiviti sukarelawan

Oleh: Suriati Ali

 Golongan muda di Terengganu terutama penuntut universiti, institut latihan dan persatuan belia setempat diminta bergiat lebih aktif dalam aktiviti sukarelawan.



 Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Dato’ Ahmad Razif Abd Rahman, berkata sehubungan itu, kerajaan negeri setia menganjurkan pelbagai program kemasyarakatan dengan memberi fokus kepada golongan muda, sekali gus dapat menggunakan khidmat sukarelawan dalam pelbagai kegiatan yang diadakan nanti.

 “Seiring dengan perkembangan semasa hari ini, saya melihat adalah penting untuk kita melatih golongan muda terutamanya penuntut Institut Pengajian Tinggi (IPT), institut kemahiran dan persatuan belia yang ada untuk terlibat dalam aktiviti sukarelawan.

“Malah, dengan cara ini juga secara tidak langsung mampu mendidik golongan muda yang lebih prihatin dan peka dengan keadaan sekeliling, di samping khidmat mereka akan dapat digunakan bagi membantu melancarkan program yang akan diadakan nanti,” katanya.

 Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Perasmian Program Berkhatan dan Bertindik di perkarangan Bangunan Penyelaras Umno Dun Seberang Takir, Telaga Daing, Kuala Terengganum kelmarin.



Seramai 52 kanak-kanak dikhatankan secara beramai-ramai, manakala peserta bertindik adalah seramai 23 orang.

 Pelbagai jabatan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan mengambil bahagian mempamerkan produk masing-masing, termasuk menjalankan pemeriksaan kesihatan.

 Dato’ Haji Ahmad Razif turut memberitahukerajaan negeri bercadang untuk mendapatkan khidmat sukarelawan yang terdiri daripada golongan belia untuk membantu pesakit sebaik Pusat Rehablisasi Seberang Takir siap sepenuhnya dalam masa terdekat ini.

 “Pusat yang akan memberi fokus untuk pesakit strok untuk rawatan dan fisioterapi bernilai RM350, 000 itu akan dibuka untuk menerima pesakit sebaik kesemua peralatan kesihatan lengkap sepenuhnya nanti,” katanya.