Halaman

25 February 2013

Apa rasional pembangkang tolak ikrar intergriti pilihan raya?

Oleh: Kamarudin Mat Akib 

Ramai pihak hairan dan tertanya-tanya apa rasional parti pembangkang tidak mahu menandatangani ikrar intergriti pilihan raya sedangkan Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak, selaku ketua Kerajaan Barisan Nasional (BN) awal-awal lagi sudah berbuat demikian.

Sepatutnya, pemimpin pembangkang yang selama ini gemar melemparkan pelbagai tuduhan berhubung sistem perjalanan pilihan raya di negara ini, menjadi antara mereka yang terawal menandatangani ikrar berkenaan.

Ikrar berkenaan bukan dikendalikan oleh Kerajaan BN, tetapi ia digerakkan Transparency International (Malaysia) (TI-M), sebuah Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), global yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik.

Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang begitu lantang bercakap mengenai gejala rasuah dalam proses pilihan raya di negara ini enggan menandatangani ikrar berkenaan manakala Presiden Pas, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, juga enggan berbuat demikian dengan alasan apa yang lebih penting ialah niat dalam hati.

Beginilah gambaran keegoan pemimpin pembangkang yang dicanang-canang bakal menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat (PR) memerintah negara ini selepas Pilihan raya Umum (PRU 13) nanti.

Mungkinkah pemimpin pembangkang enggan menandatangani ikrar tersebut kerana khuatir ia akan memerangkap mereka?

 Atau pemimpin pembangkang merasakan diri mereka terlalu kotor untuk menandatangani ikrar yang bertujuan membateras gejalan rasuah di negara ini?

 Inilah antara persoalan-persoalan yang perlu dijawab oleh pemimpin pembangkang manakala rakyat perlu menilai keikhlasan mereka sebagai pemimpin.

Mengapa pemimpin pembangkang tidak mengikut jejak langkah Perdana Menteri yang tidak gentar menandatangani ikrar berkenaan sebagai komitmen kerajaan untuk membanteras rasuah?

Rakyat perlu rasional memilih pemimpin, sama ada mahu pemimpin yang komited dalam melaksanakan apa jua tugasan atau mereka yang gemar bermain tarik tali dalam semua hal, termasuk isu-isu penting kerana kepentingan politik.