Halaman

28 February 2013

Nelayan akan kehilangan nikmat jika pilih pembangkang


Idris menyampaikan bantuan sara hidup tunai kepada nelayan daerah Besut

Oleh:  Mohammad Ishak 

Kemewahan yang dinikmati oleh nelayan akan hilang sekiranya Barisan Nasional (BN) tidak lagi diberi peluang untuk memerintah negara ini selepas Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU13) tidak lama lagi.

Ahli Majlis Tertinggi Umno,Datuk Seri Idris Jusoh berkata, hanya BN yang peka dan prihatin terhadap nasib nelayan apabila kerajaan melaksanakan pelbagai skim dan insentif untuk membantu golongan terbabit.

Katanya,pemimpin pembangkang hanya pandai bercakap dan memikirkan cara untuk melangkah ke Puterajaya sebaliknya tidak ada apa yang mereka lakukan untuk membela nasib rakyat.

Menurutnya, walapun diberi peluang untuk memerintah di empat negeri kerajaan negeri terbabit tidak menjaga masalah rakyat malah urusan pentadbiran juga tidak terurus.

 “Apa yang menyedihkan pemimpin pembangkang cuba menghina rakyat apabila menuduh mereka yang menerima bantuan kerajaan sebagai haiwan,” katanya ketika menyampaikan bayaran elaun sara hidup secara tunai kepada nelayan daerah Besut di Kompleks Rakan Muda, Kampung Raja, hari ini.

Hadir sama ADUN Kota Putera,Muhamad Pehimi Yusof yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Rani.

Idris yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jertih berkata,nelayan di Terengganu juga tidak diabaikan dalam pelbagai skim bantuan yang dilaksanakan kerajaan.

Katanya, skim bantuan sara hidup yang diperkenalkan sejak 2008 sehingga ini memberi manfaat kepada 5,116 nelayan membabitkan perbelanjaan RM45 juta.

Menurutnya, bagi daerah Besut 645 nelayan menerima elaun sara hidup bulanan RM200 seorang dan kerajaan membelan jakan RM7 juta untuk membantu golongan terbabit. .