Halaman

25 February 2013

'Tuan Guru' jangan hina rakyat.

Oleh; Esah Abdullah

Sebagai orang yang ada ilmu dan beragama Islam, tidak sepatutnya meletakkan martabat saudara seagama mereka sama dengan haiwan.

 Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Khazan Che Mat berkata, sebagai orang berilmu bergelar ‘Tuan guru’ tidak wajar menggunakan contoh-contoh yang berbaur menghina.

“Bukan sampai tahap itu metaliti masyarakat kita, datang ke majlis hanya bila ada sesuatu dan kalau pun betul terlahan itu janganlah sampai disamakan masyarakat dengan lembu dan ayam,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Aziz Nik Mat yang menyifatkan penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) seumpama haiwan.

Hadiar sama, Timbalan Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Haji Omar Musa dan Pengarah Yayasan Islam Terengganu (YIT), Haji Md. Kamaru Al-Amin Ismail.

Turut serta wakil dari Persatuan Darul Fitrah, Persatuan India Muslim Terengganu, Malaysia Chinesse Muslim Association (MACMA), Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Terengganu dan Persatuan Islam Saudara Baru Terengganu.

Katanya, pemberian kerajaan merupakan amanah dan tanggung jawab untuk membantu rakyat,” katanya kepada pemberita di majlis Hi-Tea dengan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Dakwah Terengganu di Permai Inn petang semalam.

“Kerajaan sangat mengambil berat dan menjaga kebajikan rakyat serta akan terus menghulurkan bantuan dalam pelbagai bentuk wang atau barangan untuk memastikan kebajikan rakyat terpelihara,” katanya.

Sehubungan itu katanya, usaha menyemarakan syiar Islam juga bukan saja terletak kepada pihak kerajaan tetapi menjadi tanggung jawab bersama termasuk NGO dakwah di negeri ini.

“Badan dakwah yang mewakili kaum Cina dan India tentu ada agenda sendiri bagi menyebarkan syair Islam kalangan mereka dan apa saja aktiviti yang dijalankan perlu diselaraskan dengan tuntusan Islam,” katanya.

YB Haji Khazan kemudiannya menyerahkan sumbangan bantuan pentadbiran sebanyak RM2,000 kepada setiap NGO dakwah berkenaan.