Halaman

28 February 2013

BEKAS AHLI SEBUAH PARTI DICEKIK ,DIUGUT BUNUH DAN BAKAR RUMAH KERANA SOKONG UMNO: SUATU TINDAKAN YANG AMAT TIDAK ISLAMIK, KERAS DAN ZALIM.......

Oleh: Ruslan bin Abdul Rahman 

Mencekik leher dan mengugut bunuh dan bakar rumah dilakukan oleh seseorang terhadap kawannya apabila kawannya berubah arah memilih Umno dan meninggalkan parti asalnya.

Satu perbuatan yang jelas bertentangan dengan nilai-nilai Islam yang dilaung-laungkan, apatah lagi demokrasi dan hak asasi manusia yang dilaungkan oleh kumpulan itu dan para sekutunya.

Dalam satu report kepada pihak berkuasa semalam 25 Februari, yang dibuat oleh pengadu, berusia 53 tahun dari Kampung Jerong Seberang beliau menyatakan:

- telah diugut oleh empat orang lelaki berbangsa Melayu dikenali dari sebuah parti tertentu.

- pengadu telah diminta keluar dari rumah dan sebaik keluar, keeempat empat orang itu telah memarahi pengadu kerana telah keluar dari parti tertentu dan menyertai Umno serta menjadi Penaja bagi penubuhan Umno Cawangan Bukit Cempedak.

- Pengadu mendakwa DICEKIK oleh salah seorang dari empat orang dari parti berkenaan itu DAN DIUGUT BUNUH DAN MEMBAKAR RUMAH lantaran perselisihan parti itu.

Peristiwa itu berlaku di hadapan isteri dan anak anak pengadu sebagai saksi kejadian tersebut.

Pengadu pada 4 Januari lalu telah menyertai Umno dan meninggalkan meningggalkan parti yang disertai sebelumnya dan telah menyerahkan borang kemasukan ke dalam Umno kepada Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said di rumah Menteri Besar Terengganu itu.

Suspek yang membuat ugutan itu difahamkan telahpun ditahan reman oleh pihak berkuasa untuk siasatan lanjut hari ini 26 Februari. Difahamkan juga siasatan dijalankan dbawah Seksyen 506, Kanun Keseksaan, Ugutan Jenayah.

Nampaknya suasana politik semakin panas menjelang PRU 13.

Sepatutnya sesiapa bebas untuk memilih parti politik, tetapi ada golongan yang tidak boleh menerima hakikat ahlinya sendiri sudah lari meninggalkan partinya yang sudah dilihat jauh tersasar dan menyeleweng itu dari dasar sebenar, terutama setelah berpakat dengan pihak tertentu yang terang memusuhi Islam.