Halaman

04 May 2013

SPR sedia 367 pusat mengundi

Oleh: Suriati Ali

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Terengganu menyediakan 367 pusat mengundi membabitkan 1,209 saluran tempat mengundi di seluruh negeri ini bagi membolehkan pengundi menunaikan tanggungjawab mereka pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13), 5 Mei ini. Berdasarkan jumlah itu, Parlimen Kemaman mencatatkan jumlah paling tinggi iaitu 53 pusat, diikuti Dungun (51), Hulu Terengganu (50), Marang (47), Kuala Terengganu (46), Setiu (44), Besut 43 dan Kuala Nerus (33) .

 Manakala sebanyak 24 pusat mengundi awal melibatkan 31 saluran pula disediakan bagi anggota pasukan polis dan tentera serta pasangan masing-masing. Mereka akan keluar mengundi tiga hari lebih awal berbanding hari pengundian biasa.

Pengarah SPR Terengganu, Encik Fakhrul Razi Ab Wahab, berkata prosedur pengundian awal sama seperti pengundian biasa iaitu dibuka jam 8 pagi dan ditutup pada jam 2 petang atau 7 malam.

 Selepas pusat mengundi ditutup, peti-peti undi akan dimenterikan dan disimpan di bawah tanggungjawab Pegawai Pengurus Pilihan Raya dalam kawalan selamat sama ada di Pejabat Pegawai Pengurus, lokap polis atau dewan-dewan dengan kawalan ketat.

 “Pengiraan undi akan dijalankan secara berkelompok mulai jam 4 petang pada hari pengundian biasa di lokasi yang ditetapkan SPR dan urusan pengiraan undi sambil disaksikan ejen-ejen calon masing-masing,” katanya.

 Menurutnya, pada PRU13 kali ini, seramai 10,821 petugas SPR terdiri pegawai pengurus, pembantu pilihan raya, penyelia pusat mengundi, pemandu arah pusat pengundi, kerani undi pos dan jurutaip bersedia menjalankan tugas masing-masing di setiap pusat mengundi itu.

 Katanya, kira-kira 636,000 penduduk Terenganu dijangka keluar mengundi dan mereka akan dilayan sama rata oleh petugas yang dilantik itu tanpa mengira fahaman politik.

 “Mereka tidak perlu bimbang dengan status petugas kerana mereka sudah dilatih mengikut prosedur tertentu, termasuk menghadiri kursus dan seminar selain disertakan pas ketika bertugas,” katanya.

 SPR Terengganu menetapkan Pusat Perjumlahan Rasmi Undi (PPRU) adalah seperti berikut iaitu Dewan Majlis Daerah Besut dikhaskan bagi Parlimen Besut; Dewan Serbaguna, Sungai Tarom, Setiu (Setiu); Majlis Sukan Negeri Kuala Terengganu (Kuala Nerus) dan Stadium Negeri Kuala Terengganu (Kuala Terengganu).

 PPRU lain, Dewan Majlis Daerah Marang (Marang); Majlis Daerah Hulu Terengganu (Hulu Terengganu); Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Dungun (Dungun) dan Dewan Berlian, Majlis Perbandaran Kemaman pula bagi Parlimen Kemaman

.