Halaman

25 April 2011

Kastam lawat pejabat Unit Komunikasi Negeri

Oleh: Aida Abd Rahman


Pengarah UKOM menyampaikan cenderahati kepada ketua rombongan KDRM.

Rombongan pegawai dan kakitangan Ibu Pejabat Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDRM) melawat Unit Komunikasi Negeri (Ukom), dalam usaha merapatkan hubungan antara dua jabatan itu, selain berkongsi maklumat serta kepakaran di bidang penyiaran dan kemudahan Teknologi Komunikasi Maklumat (ICT), di pejabat Ukom, pagi ini.

Penolong Kanan Pengarah Kastam Cawangan Perhubungan Awam JKDRM, Encik Mohd Nasir Yusoff mengetuai rombongan berkenaan. Rombongan itu disambut Pengarah Ukom, Haji Shamsuddin Sulong.

Haji Shamsuddin yang mengalu-alukan kehadiran rombongan berharap lawatan itu bukan yang pertama dan terakhir, sebaliknya menjadi satu hubungan yang berpanjang dan mampu menjalinkan kerjasama strategik serta bertukar pendapat yang berguna bagi manfaat kedua-dua jabatan.

Beliau kemudiannya menerangkan latar belakang Ukom termasuk visi, misi dan matlamat penubuhan unit itu yang berperanan penting dalam mempertahankan kerajaan negeri, memartabatkan parti serta Yang Amat Berhormat Menteri Besar sebagai ketua kerajaan dan institusi Pejabat Menteri Besar.

“Pelbagai produk dan perkhidmatan yang dihasilkan pegawai dan kakitangan Ukom dengan masing-masing mempunyai kemahiran, kepakaran dan juga pengalaman dalam bidang komunikasi, media serta penyiaran menerusi tiga unit iaitu, Media Baru atau Penerbitan, Seranta dan juga Audio Visual yang berpaksikan kepada kehendak dan juga dasar kerajaan.

“ Ukom melaksana dan menunjangi segala tanggungjawab bagi memastikan kerajaan negeri, parti Umno serta Menteri Besar dan Pejabat Menteri Besar itu sendiri dapat dipertahan dan diperteguhkan lagi,” katanya.

Sementara Encik Mohd Nasir berkata, Ukom dipilih sebagai lokasi kunjungan kali ini sebagai satu platform bagi mendapatkan pendedahan secara langsung dalam aspek penyiaran dan bidang ICT.


Penolong Kanan Pengarah Kastam Cawangan Perhubungan Awam, Encik Mohd Nasir Yusoff sedang menyampaikan ucapan alu-aluan sempena lawatan ke Ukom.

Katanya, Terengganu menjadi `bench marking’ bagi mendapatkan pendedahan itu dan kebetulan pula Ukom berperanan penting dalam merealisasikan sektor itu di Terengganu.

“Kami berharap pertemuan ini memberi kesan yang positif bukan hanya dapat beramah mesra dan merapatkan hubungan kita, bahkan dapat belajar kepakaran dan teknik penyiaran yang dikuasai pihak tuan untuk diaplikasikan di Kastam pula,” katanya.