Halaman

27 April 2011

Sektor Perkhidmatan Awam Terjamin- Menteri Besar


YAB Dato' Seri Haji Ahmad bin Said menunjukkan kandungan buku yang mendokumentasi 3 Tahun Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan Negeri Terengganu.

Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Said menyifatkan sektor perkhidmatan awam pada hari ini lebih terjamin dan meyakinkan setelah melalui pelbagai tranformasi dan dibantu oleh dasar-dasar kerajaan yang lebih baik terhadap sektor berkenaan.

Selain gaji bulanan yang setimpal dan berbagai-bagai kemudahan serta pengiktirafan, kakitangan perkhidmatan awam juga diberikan bonus, anugerah perkhidmatan cemerlang termasuk secara bulanan sebagaimana juga di sektor swasta.

Beliau berkata demikian sewaktu berucap di majlis pelancaran buku tiga tahun Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan serta Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Bulanan Kakitangan Peringkat Wisma Darul Iman, di Dewan Besar, Wisma Darul Iman pagi ini (27 April).


Antara pegawai dan kakitangan yang hadir.

Hadir sama Setiasuaha Kerajaan Negeri, Dato'Haji Mazlan Ngah, Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, ketua-ketua jabatan negeri dan persekutuan bersama-sama seluruh pegawai dan kakitangan perkhidmatan awam di Wisma Darul Iman.

Katanya, beliau melihat persaingan sihat berlaku dalam perkhidmatan awam, masing-masing mahu menawarkan perkhidmatan terbaik untuk rakyat dan negara.

"Di antara orang politik yang membuat dasar dengan pegawai serta kakitangan perkhidmatan awam yang melaksanakan dasar-dasar sebenarnya berpisah tiada, mereka perlu saling bekerjasama," katanya.


Jurukamera Ukom, Abdul Rahim Daud antara penerima anugerah cemerlang bulanan yang disampaikan oleh Menteri Besar.

Beliau yakin dan percaya, di antara kedua pihak itu saling berkongsi pengalaman dan bertukar pendapat bagi memastikan perkhidmatan yang terbaik kerajaan kepada rakyat.

Dato' Seri Ahmad menggesa supaya kakitangan perkhidmatan awam menjalankan tugas dengan amanah dan jujur serta memenuhi tuntutan rakyat, khususnya berteraskan konsep Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan.

Dalam majlis itu, seramai 15 orang kakitangan awam yang bertugas di Wisma Darul Iman menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Bulanan, iaitu lima orang bagi setiap bulan (Januari, Februari dan Mac) berupa wang tunai RM500, jam tangan dan sijil.


Kakitangan wanita yang hadir.


Oleh: Ruslan Rahman