Halaman

10 December 2012

Sidang DUN: Tiada polisi baru terhadap penduduk Pulau Redang

Oleh: Suriati Ali

 Kerajaan negeri tidak pernah menghalang penduduk Pulau Redang membela sebarang jenis haiwan ternakan seperti lembu dan kambing.

 Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Dato’ Abdul Rahin Mohd Said, berkata pihaknya tidak pernah mengenakan sebarang polisi baru berkaitan menternak haiwan di daratan atau air kepada penduduk Pulau Redang.

 “Sebaliknya hanya mengenakan denda atau tindakan menangkap haiwan itu sekiranya penternak membiarkan haiwan milik mereka mencemari persekitaran kampung dan kawasan pelancongan..


“Langkah itu terpaksa dilaksanakan kerana sebelum ini kawasan itu sering dicemari dengan najis lembu dan kambing yang sememangnya boleh imej Pulau Redang,” katanya ketika menjawab soalan Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (Pas-Batu Burok) .

 . Dato’ Haji Abdul Rahin turut memberitahu, kerajaan negeri ada menubuhkan Sekretariat Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013 bagi menerajui segala perlaksanaan aktiviti, promosi dan mengalakkan kedatangan pelancong ke negeri ini.

 Katanya, TMT 2013 yang mensasarkan kehadiran empat juta pelancong menyajikan pelbagai program menarik yang bermula dengan karnival 1Malaysia pada Januari, kemudiannya disusuli dengan Le Tour De Langkawi 2013 yang melibatkan seluruh daerah di negeri ini pada Februari hingga Mac.

 “Selain dua acara itu, 25 acara lagi termasuk International Terengganu Starhill 4X4 Challenge 2013 (pinggiran Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak), Kenyir Lake International Triathlon 2013 di pengkalan Gawi, Tasik Kenyir dan Cabaran Reka Cipta Islam dan Perasmian Kincir Air Taman Tamadun Islam sepanjang Mac.

 “Kemudiannya pada April akan berlangsung Bidong Underwater & Land Challenge (Pulau Bidong), Petronas Cub Prix (Kompleks Sukan Gong Badak), Boat On The Road (Pengkalan Gawi, Tasik Kenyir), Terengganu World Invitational Jetrace Chellenge 2013 (Pantai Batu Buruk) dan Kapas-Marang International Swimathon 2013 (Pantai Kelulut, Marang), “ katanya.

Katanya, Kerajaan sentiasa mencari peluang dan ruang bagi menempatkan diri dalam sebarang usaha promosi di ekspo dan pameran pelancongan dalam mahupun luar negara melalui Tourism Malaysia.

“Langkah itu termasuk, menyertai MATTA Fair Kuala Lumpur, Malaysia International Dive Expo Kuala Lumpur, NATAS FAIR Singapore, ITB Berlin, World Trade Market London, Shanghai Travel Expo China, Beijing International Travel Fair China dan Korea World Tourism Fair Seoul,” katanya ketika menjawab soalan YB Haji Muhammad Ramli Nuh (Pas-Tepoh).

Menurutnya, penganjuran Satu Satu Satu Industri (SDSI) mampu mengubah pemikiran usahawan tempatan agar lebih kreatif dan inovatif dalam menghasilkan produk mereka dan tidak semata-mata mengeluarkan barangan yang sedia ada terdapat di pasaran.

 “Para usahawan berpeluang berkongsi kepakaran dan kaedah pemasaran perniagaan dengan usahawan lain terutama mereka yang telah berjaya menembusi pasaran luar negara,” katanya.