Halaman

26 January 2013

Permainan Tradisional diperkasakan

Oleh : Amirullah Othman 

 Permainan tradisional merupakan tradisi masyarakat Melayu yang harus diteruskan supaya ianya tidak berkubur ditelan kemajuan, kata Menteri Besar Dato' Seri Haji Ahmad Said.



Sehubungan itu, katanya, program festival permainan tradisional peringkat Negeri Terengganu anjuran Muzium Negeri Terengganu.bagi menghidupkan permainan itu perlu diberi pujian.

Beliau berkata, walaupun kanak-kanak pada masa diosogokkan dengan pelbagai permainan moden seperti video game dan internet, permainan tradisional mesti diteruskan supaya ia tidak pupus.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan festival permainan Tradisional di Padang Astaka,Kemaman hari ini.


Program ini turut dihadiri oleh ADUN Air Puteh, YB Wan Abdul Hakim Tan Sri Wan Mokhtar; Ketua Pegawai Eksekutif Sekretariat Tahun Melawat Terengganu 2013, Encik Ahmad Fathil Abd Ghani dan Setiausaha Politik Menteri Besar, Dato' Wan Ahmad Nizam Abd Hamid.



Dato' Seri Haji Ahmad sangat gembira kerana permainan yang dimainkan pada waktu kanak-kanak dahulu telah dipertandingkan sekarang.

Sempena festival itu, setiap daerah telah mengambil bahagian dalam acara-acara yang dipertandingkan.

Antara acara yang dipertandingkan adalah bola cetong,bola beracun,sepak raga ratus,congkak,rampai tradisi dan Majlis kebudayaan setiap daerah turut di minta mempersembahkan demontrasi permainan tradisional masing-masing.

Demontrasi dari daerah Marang ialah setik getah atas para, daerah Setiu permainan gasing terbang,daerah Dungun petik mata,daerah Kuala Terengganu porok, Hulu Terengganu galah panjang,daerah Besut cak kekok kaki ayam.

Pertandingan yang bermula selama tiga hari ini telah menarik pengunjung dan masyarakat setempat memberikan sokongan dan menyaksikan acara permainan tradisional.

YAB Menteri Besar juga turut mencuba semua demontrasi yang dipamerkan oleh setiap daerah tanpa kekok sedikit pun.Ini menunjukkan YAB Menteri Besar merupakan seorang yang cintakan permainan tradisional.