Halaman

26 January 2013

633 nelayan daerah Besut terima wang sara hidup


YB Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin menyampaikan wang sara hidup nelayan

Oleh: Mohammad Ishak 

Kesusahan hidup yang dialami nelayan neegeri ini tetap mendapat pembelaan kerajaan apabila mereka diberikan bantuan sara hidup bulanan bagi menanggung keluarga.

Nelayan di daerah Besut, tidak ketinggalan mendapat bantuan saran bulanan RM200 seorang bagi menampung perbelanjaan mereka. Satu majlis penyampaian bantuan berkenaan oleh Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) diadakan di Dewan Sekolah Sultanah Nurzahirah,Kampung Limbongan, dekat Jertih.

Ahli Parlimen Besut,Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin yang juga Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Daerah (MPPD) merasmikan majlis berkenaan dan menyampaikan bantuan berkenaan kepada nelayan terbabit.

Pada majlis itu seramai 633 nelayan sekitar daerah Besut menerima bantuan bulanan bagi Disember tahun lalu.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr A Rahman Mokhtar dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Putera, Muhamad Pehimi Yusof yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani.

Dr Abdullah berkata, bantuan yang disediakan oleh kerajaan itu sebahagian usaha untuk membantu nelayan selain meningkatan sosio ekonomi penduduk.

“Selain bantuan saran bulanan nelayan juga turut mendapat faedah menerusi pelbagai bantuan termasuk peralatan menangkap ikan dan bot yang disediakan LKIM,” katanya.