Halaman

24 January 2013

Pas, PKR tidak sehaluan

Oleh: Kamarudin Mat Akib 

Belum pun tiba musim pilihan raya, dua parti dalam Pakatan Rakyat (PR), iaitu Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), sudah tidak sependapat dan kini membawa haluan masing-masing.

Pemimpin kedua-dua parti tersebut kini sudah bertelagah pendapat mengenai isu penggunaan kalimah Allah kepada masyarakat bukan Islam.

Tidak mustahil kudis yang sedikit ini akan membengkak dan bernanah di mana akhirnya akan mengeluarkan bau busung yang sangat busuk.

Penasihat PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, pada sidang media semalam menegaskan pakatan pembangkang yang turut dianggotai DAP kekal dengan pendirian membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah.

Manakala Mursyidul Am Pas, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, pula dilaporkan berkata pihaknya tetap mempertahankan keputusan Majlis Syura Pas bahawa kalimah Allah tidak boleh digunakan bagi orang bukan Islam, termasuk dalam Bible versi bahasa Melayu.

Pemerhati politik berpendapat selepas ini banyak lagi pertelingkahan bakal berlaku antara Pas dan PKR kerana kedua-dua parti itu memang sepatutnya ‘tidak boleh duduk semeja’.

Walaupun sejak kebelakangan ini Pas sudah banyak menyeleweng daripada perjuangan asal parti itu bagi menjaga hati PKR dan DAP, ia masih terikat dengan beberapa perkara berkaitan hukum hakam dan masih ada rasa segan silu untuk mengambil tindakan yang terang-terang menyalahi kehendak agama.

Bagaimanapun, keadaan ini jauh berbeza dengan PKR di mana semua orang tahu latar belakang pemimpinnya yang juga Ketua Pembangkang, yang tidak pernah mengambil kisah mengenai halal haram.

Apa yang penting bagi pemimpin PKR itu ialah menjaga hati DAP dan mereka sanggup melakukan apa saja bagi memastikan hasrat beliau menjadi Perdana Menteri akan tercapai.

Dalam hal ini, lebih banyak episod akan dapat disaksikan selepas ini apabila pemimpin-pemimpin DAP, terutamanya Karpal Singh yang merupakan penentang nombor 1 agama Islam, membuat komen yang lebih pedas berhubung isu berkenaan dan pendirian terbaru Pas mengenainya.

Ini baru satu babak berkaitan isu penggunaan kalimah Allah. Bagaimana pula nanti bila Pas mengungkit kembali untuk melaksanakan hukum hudud bila tiba muism kempen pilihan raya sebagai modal untuk memancing undi, adakah pemimpin DAP akan berdiam diri?

Dan bila saat Parlimen dibubarkan nanti, sudah tentu akan berlaku pula perebutan kerusi antara DAP, Pas dan PKR kerana sehingga ini belum ada keputusan muktamad mengenai pembahagian kerusi di kalangan parti-parti komponen PR.

Keadaan ini jauh berbeza dengan Barisan Nasional (BN) di mana part-parti komponennya sentiasa sepakat dalam apa jua isu serta permasalahan, termasuk pembahagian kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Persepakatan inilah yang menjadi kunci kejayaan BN memerintah negara ini sejak merdeka hingga sekarang.

Justeru itu, rakyat negeri ini tidak ada pilihan lain, melainkan mengundi calon-calon BN pada pilihan raya umum kali ini bagi memastikan pemerintahan negara dan politik Malaysia terus stabil.