Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu (JKNT) meletakkan sasaran besar iaitu untuk mencapai sifar aduan tahun ini.
Pengarahnya, Dr Haji Anwa Sulaiman berkata, usaha jabatan kini ke arah sifar aduan khusus berkaitan komunikasi antara doktor, juruawat dan pembantu perubatan agar dapat memberi layanan mesra dan hormat kepada pesakit.
“Sepanjang tahun lalu kita menerima 219 maklum balas daripada orang ramai di mana 96 daripadanya adalah mengenai kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan merangkumi komunikasi,layanan, tidak sopan, perkhidmatan kaunter dan perkhidmatan telefon.
“Walaupun ia satu angka yang kecil berbanding dengan dengan pesakit luar yang datang mendapatkan rawatan tetapi ia tetap sebagai petunjuk dan jabatan perlu perbaiki mutu perkhidmatan sedia ada,” katanya di majlis Pelancaran Kempen Amalan 3S (senyum salam, sapa) JKNT di Perpustakaan Awam Terengganu baru-baru ini..
Sehubungan itu pihaknya mengariskan enam perkara perlu dilaksana semua kakitangan hospital seperti memupuk semangat kekeluargaan dan silatulrahim sesama anggota ketika bertugas dan pelangan,” katanya
Katanya, mewujudkan suasana harmoni, mesra dan berorientasikan pelangan sepanjang masa di samping mengurangkan stress di tempat kerja agar sentiasa bersemangat dan bertenaga ketika menjalankan tugas.
Tambahnya, usaha meningkatkan kemahiran berkomunikasi supaya lebih peka dalam mengurus dan merawat pesakit. “Kita perlukan warga kesihatan yang sentiasa disenangi dan memuaskan hati pelangan melalui senyuman yang dizahir serta sapaan mesra,” katanya.
Katanya, satu senyum membawa seribu keceriaan dan merupakan amalan paling mudah dilakukan serta ia merupakansedekah yang mulia dan tinggi darjatnya.
Menurut kajian katanya, individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam selama 10 minit.
“Jadikan 3S sebagai amalan penting bagi mengeratkan hubungan silatulrahim serta jangan ada sifat sombong, takabur dan hasad dengki di dalam diri kita,” katanya.