Halaman

20 January 2013

Pas tersepit lagi hubungan dengan DAP



Analisis oleh: Kamarudin Mat Akib 

Pas kini tersepit lagi dalam menjaga hubungan dengan parti DAP yang sejak dulu, kini dan selama-lamnya anti-Islam.

Sejak seminggu lalu, ramai kalangan pemimpin Pas dan ahli-ahli parti itu lega apabila Majlis Syura Ulama Pas memutuskan kalimah Allah tidak boleh digunakan untuk bukan Islam.

Ini kerana pandangan tersebut yang selari dengan pendapat ramai ulama dan tokoh agama di negara ini dan keputusan tersebut menyenangkan pemimpin Pas untuk menjelaskan isu berkenaan kepada penyokong dan ahli-ahli parti itu.

Buat beberapa waktu pemimpin Pas agak tenang dan boleh tidur lena kerana tidak ada pemimpin Pakatan Rakyat (PR) yang ‘menjolok’ mereka berhubung pendirian terbaru Majlis Syura Ulama Pas itu.

Bagaimanapun, ‘tidur’ pemimpin Pas kini, terutamanya Presiden mereka, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, terganggu apabila Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh, mengeluarkan kenyataan mahu memujuk Abdul Hadi supaya mengkaji semula pendirian itu kerana ia bercanggah dengan keputusan bersama PR sebelum ini.

Pada 8 Januari lalu, Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang turut dianggotai Pas dan DAP memutuskan kalimah Allah boleh digunakan orang bukan Islam, termasuk Bible versi Bahasa Melayu.

Sejak itu, pemimpin Pas dikecam kerana mereka dikatakan tunduk kepada rakan-rakan bukan Islam yang sengaja mahu mencemarkan kesucian agama islam.

Umum mengetahui sekutu-kutu Pas ini bukan saja sentiasa mencari jalan untuk mencemarkan kesucian Islam, tetapi mereka juga menentang hasrat parti itu untuk melaksanakan hukum hudud.

Dengan desakan Karpal Singh yang juga merupakan orang bukan Islam yang paling kuat menentang pelaksanaan hukum hudud, sudah tentu memeningkan Abdul Hadi dan barisan pimpinannya.

Adakah Abdul Hadi akan terus mempertahankan keputusan yang telah dibuat oleh Majlis Syura Ulama Pas atau ‘tunduk’ kepada desakan DAP ?

Atau Abdul Hadi akan membuat pusingan U (U-turn) sekali lagi bagi memuaskan hati DAP dan Karpal sepertimana beliau mengugurkan cadangan Pas melaksanakan hukum hudud.

Ramai berpendapat Jika Abdul Hadi tunduk kepada DAP sudah tentu Pas akan kehilangan lebih ramai pemimpin kanannya yang dilaporkan membantah keputusan Pas sebelum ini yang turut bersetuju penggunaan kalimah Allah bagi bukan Islam.

Pada masa yang sama, kemungkinan besar beliau akan diugut oleh Karpal Singh dan sekutu-kutunya sama ada mengikut suara majoriti PR atau keluar pakatan.

Sudah tentu ini akan menimbulkan dlilema yang besar kepada Pas, terutama menjelang saat-saat akhir ‘loceng’ PRU 13 akan dibunyikan.