Halaman

20 January 2013

Pengundi diminta semak kembali status lokasi mengundi

Oleh: Suriati Ali

Semua pengundi yang sudah berdaftar dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diminta menyemak kembali status lokasi mengundi masing-masing bagi mengelak kekeliruan dan kekalutan ketika proses pilhan raya berjalan.

 Semakan daftar pemilih boleh dibuat di ibu pejabat SPR di talian 03-8885 6565 atau mana-mana pejabat SPR berdekatan mulai jam 8 pagi hingga 5 petang pada waktu bekerja.

 Pengundi juga boleh melayari laman sesawang SPR di www.spr.gov.my bagi membuat semakan dan mendapatkan keterangan mengenai tempat mengundi.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata pihaknya mengalu-alukan pengundi menyemak kembali status masing-masing kerana dibimbangi nama terpotong.

 Katanya, jika perkara itu berlaku, ia sangat merumitkan untuk diselesaikan pada akhir kerana ia berkaitan sistem pengkalan data.

 “Kita ada menerima aduan, pengundi tidak menyedari alamat mengundi `berpindah’ ke lokasi lain sedangkan mereka telah mengisi borang pertukaran alamat.

 “SPR tidak mahu lagi mendengar perkara seumpama ini berulang, oleh itu, mereka dinasihatkan segera menyemak status lokasi mengundi masing-masing  sebelum tiba hari pilihan raya,” katanya kepada pemberita, baru-baru ini.

 Berdasarkan statistik yang dikeluarkan SPR sehingga Disember tahun lalu, didapati kira-kira 3.3 juta atau 20.3 peratus orang di seluruh negara, termasuk Terengganu 40,457 (6 peratus) masih belum mendaftar sebagai pemilih.