Halaman

23 January 2013

Guru terharu terima anugerah dari Exxonmobil

Oleh: Suriati Ali

Langkah Syarikat cari gali minyak dan gas terkemuka, Exxonmobil mengiktiraf kejayaan dan kecemerlangan guru di Terengganu wajar dicontohi.

 Sebanyak RM45,000 diagihkan 30 guru pelbagai sekolah rendah dan menengah sempena Majlis Anugerah Guru Unggul 2012 dan Makan Malam syarikat korporat itu, di Hotel Primula Beach, malam tadi.

Dato' Seri Haji Ahmad  Bin Said  berbual mesra dengan para guru yang dianugerahkan  dengan Anugerah Guru Unggul 2012
Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said menyampaikan hadiah wang tunai RM1,500 sijil dan plak kepada setiap pemenang.

 Seorang penerima yang juga guru pendidikan khas dari Sekolah Kebangsaan (SK) Seberang Takir, Kuala Terengganu, Puan Kamariah Jusoh, berkata dia cukup terharu dan berterima kasih kepada Exxonmobil kerana turut mengiktiraf jasa dan ketrampilan guru dalam meningkatkan martabat pendidikan di Terengganu.

“Anugerah ini mampu memberi suntikan semangat untuk saya dan pendidik lain terus memberi perkhidmatan terbaik kepada anak didik sama ada dalam akademik ataupun bidang kokurikulu,” katanya.

 Seorang lagi penerima anugerah, Encik Mohammad Yusof Endur dari Sekolah Menengah Sains Dungun, menganggap anugerah itu sebagai hadiah berganda selepas beberapa anugerah pernah diperolehi sebelum ini di peringkat daerah dan negeri.

 “Sejak di awal kerjaya lagi, dia seakan tidak puas dengan ilmu yang diteroka dan menganggap apa yang diperoleh ini sebagai mendorong untuk terus berjaya.

 Pengerusi Subsidiari ExxonMobil, Mr J Hunter Farris, berkata syarikatnya sentiasa mencari insiatif untuk membangunkan modal insan dan menyumbang untuk faedah jangka panjang kepada masyarakat setempat.

 Katanya, pihaknya amat berbesar hati untuk meneruskan kerjasama dengan kerajaan negeri bagi memajukan sektor pendidikan dan menyokong program pelajaran di Terengganu dengan harapan ianya mampu menyumbang kepada pembangunan serta menghasilkan tenaga kerja pakar.

 Dalam pada itu, beliau juga berharap Anugerah Guru Unggul yang dipilih berdasarkan pencapaian dan kecemerlangan guru dalam memajukan akademik dan kokurikulum pelajar itu dapat menjadi sumber inspirasi kepada guru menghasilkan budaya kerja yang lebih cemerlang selain melahirkan generasi pelapis yang mampu memimpin negara pada masa depan.