Kerajaan Terengganu akan mula mempromosikan Tasik Kenyir sebagai destinasi pelancongan utama di negeri ini di luar negara bagi tujuan menarik pelancong asing ke tasik berkenaan.
Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Dato’ Abdul Rahin Mohd Said, berkata mengikut perancangan Tasik Kenyir akan mula beroperasi sebagai kawasan bebas cukai pada Ogos tahun depan.
“Oleh itu, amat sesuai promosi Tasik Kenyir di luar negara dimulakan sekarang ini, sekali dengan promosi Tahun Melawat Terengganu 2013,’ katanya ketika ditemui di Wisma Darul Iman, semalam.
Pada tahun ini, kerajaan negeri menyediakan peruntukan sebanyak RM8 juta bagi mempromosi pelancongan di Tasik Kenyir.
Manakala peruntukan RM44.4 juta pula disediakan bagi membiayai projek infrastruktur seperti membangunkan dan menambahbaik kemudahan awam di pulau-pulau peranginan termasuk Pulau Bebas Cukai Tasik Kenyir.
Bagi tujuan itu, katanya, pegawai-pegawai yang berkaitan akan dihantar ke negara-negara tertentu bagi mempromosikan Tasik Kenyir sebagai destinasi pelancongan keluarga yang menawarkan pakej menarik.
“Pada peringkat awal ini kita menghantar pegawai untuk membuat promosi kerana pemimpin kerajaan sedang menumpukan kepada persiapan menghadapi pilihan raya umum,” katanya.
Dato’ Abdul Rahin berkata, promosi Tasik Kenyir perlu dilakukan lebih awal bagi membolehkan ia dikenali di kalangan agen-agen pelancongan dan pusat-pusat penerangan pelancongan di luar negara.
“Kita perlu ada satu ‘blue print’ untuk Tasik Kenyir bagi memudahkan usaha-usaha menarik pelancong ke situ selepas semua projek infrastruktur untuk pelancongan di situ,” tambahnya.
Mengenai TMT 2013, beliau berkata, pihaknya sedang berkerjasama dengan Kementerian Pelancongan bagi mempromosikan Terengganu di seluruh negara.
Manakala peruntukan RM44.4 juta pula disediakan bagi membiayai projek infrastruktur seperti membangunkan dan menambahbaik kemudahan awam di pulau-pulau peranginan termasuk Pulau Bebas Cukai Tasik Kenyir.
Bagi tujuan itu, katanya, pegawai-pegawai yang berkaitan akan dihantar ke negara-negara tertentu bagi mempromosikan Tasik Kenyir sebagai destinasi pelancongan keluarga yang menawarkan pakej menarik.
“Pada peringkat awal ini kita menghantar pegawai untuk membuat promosi kerana pemimpin kerajaan sedang menumpukan kepada persiapan menghadapi pilihan raya umum,” katanya.
Dato’ Abdul Rahin berkata, promosi Tasik Kenyir perlu dilakukan lebih awal bagi membolehkan ia dikenali di kalangan agen-agen pelancongan dan pusat-pusat penerangan pelancongan di luar negara.
“Kita perlu ada satu ‘blue print’ untuk Tasik Kenyir bagi memudahkan usaha-usaha menarik pelancong ke situ selepas semua projek infrastruktur untuk pelancongan di situ,” tambahnya.
Mengenai TMT 2013, beliau berkata, pihaknya sedang berkerjasama dengan Kementerian Pelancongan bagi mempromosikan Terengganu di seluruh negara.