Halaman

24 January 2013

Umat Islam wajar kenang jasa dan pejuangan Rasulullah

Oleh: Suriati Ali 



 Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin mengingatkan umat Islam di Terengganu supaya sentiasa mengenang akan sirah perjuangan dan lakaran pengobanan Rasulullah S.A.W.

 baginda, ingatan itu perlu kerana kita sebagai umat Islam dapat menerima cahaya keislaman dan hidayah dari Allah untuk mengecapi nikmat yang amat berharga iaitu iman dan Islam.

“Namun kita sebagai seorang muslim perlu sentiasa bermuhasabah sejauh manakah kecintaan yang kita ungkapkan ini benar-benar tertanam di lubuk hati kita atau sejauh manakah kita melakukan apa yang Rasulullah dalam kehidupan kita seharian.

“Baginda Rasulullah mempunyai pandangan jauh, akal fikiran tajam dan semangat juang tinggi, kekuatan mental dan tabah menempuh pelbagai dugaan seharusnya dijadikan sebagai contoh tauladan,” titahnya.

 Baginda bertitah demikian pada Majlis Perasmian Sambutan Maulidur Rasul peringkat Terengganu di Stadium Negeri, Kuala Terengganu, hari ini.

Sebanyak 278 pasukan daripada lima kategori dengan jumlah penyertaan seramai 9,448 orang menyertai perarakan sempena sambutan kali ini.

 Majlis Amanah Rakyat (MARA) cawangan Terengganu, dinobatkan sebagai juara bagi kategori Jabatan Kerajaan Persekutuan dan Badan Berkanun Persekutuan.

 Manakala Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) diumumkan sebagai juara Kategori Jabatan Kerajaan Negeri dan Badan Bukan Berkanun.

 Juara kategori lain, Tenaga Nasional Berhad (syarikat swasta dan syarikat terpilih lain) dan Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud (pasukan sekolah menengah, IPTA/IPTS).

 Manakala Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Laut menang bagi kategori JKKK. Kesemua pasukan itu berjaya membawa pulang wang tunai RM3,000.

 Baginda bertitah, ketokohan Nabi Muhammad S.A.W sebagai manusia teragung yang pernah dilahirkan di muka bumi memang tidak dapat disangkal lagi.

“Orientalis barat sendiri mengakui hakikat ini iaitu Rasulullah merupakan satu-satunya pembawa risalah agama yang secara jelas sejarahnya diceritakan sejak Baginda dilahirkan dan wafat,” titahnya.