Halaman

28 February 2012

27 produk koperasi di 100 kedai runcit Program Tukar seluruh Terengganu

Oleh: Aida Abd Rahman

Penduduk di negeri ini bakal menikmati 27 jenis produk keluaran koperasi dengan kadar harga jauh lebih murah apabila kesemua barangan itu akan memasuki 100 kedai runcit terpilih menerusi Program Transformasi Kedai Runcit (Tukar) tidak lama lagi.

Produk di bawah program 1Malaysia itu berharga 30 hingga 40 peratus lebih rendah berbanding harga produk yang sama di pasaran.

Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) Terengganu, Encik Osman Ismail, berkata antara produk yang ditawarkan termasuk sos cili, kopi dan milo.
Sebagai contoh katanya, milo ditawarkan di pasaran sekarang berharga RM14 sekilogram berbanding produk 1Malaysia,` kokomal’ yang dijual antara RM9.70 hingga RM10 sahaja.

“Semua ini akan kita masukkan dalam kedai runcit, kedai koperasi dan juga T-Shoope dengan menawarkan harga jauh lebih rendah supaya pengguna dapat menikmati produk yang lebih murah, pada masa yang sama mengekalkan kualiti dan rasa yang sama, “ katanya di Majlis Mesra Media Bersama SKM, di Hotel Tanjong Vista, Kuala Terengganu, semalam (26 Februari).

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU, Haji Azmi Razik dan Presiden Kelab Wartawan Terengganu, Encik Ayob Mamat.

Menurutnya, kedai runcit Tukar melibatkan kedai di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) (46), kedai koperasi (20) dan T’Shoope (YPU) sebanyak 22 buah.

“Bila kesemuanya berada di bawah usahawan (satu bumbung) kita boleh kawal dan selaraskan harga. Kedai yang di luar usahawan agak payah untuk dikawal.

"Pada masa yang sama perlu mendapatkan tindak balas pengguna. Jika tiada komen daripada pengguna kita tidak boleh melakukan penambahbaikan,” katanya.

Menurut Encik Osman, kesemua stok produk Tukar yang dibekalkan Felda Trading itu sudah bersedia untuk dipasarkan menerusi koperasi yang akan bertindak sebagai pusat pengedaran.

Setakat ini, antara koperasi yang akan dilantik bagi mengedarkan barangan mengikut kawasan di seluruh Terengganu termasuklah Koperasi YPU (kawasan Kuala Terengganu dan Kuala Nerus), Koperasi Perwaja (Dungun dan Kemaman) dan Koperasi Guru-guru Melayu Besut (Setiu dan Besut).