Halaman

27 February 2012

Guardini catat kemenangan kedua, Anuar Manan tebus maruah

Oleh FAUZI MOHD
Gambar oleh HARISH FADZILLAH

Pelumba Itali, Andrea Guardini ternyata berada dalam kelas tersendiri apabila mencatat kejayaan kedua dalam LTdL 2012.

Selepas menjuarai peringkat kedua dari Putrajaya ke Melaka kelmarin, Guardini sekali lagi menunjukkan sentuhan berbisanya dengan mengungguli saingan ketiga dari Melaka ke Batu Pahat sejauh 187.6 kilometer semalam.

Pelumba pasukan Farnese Vini-Selle Italia itu mendapat bantuan rakan-rakan sepasukannya yang membawanya ke kelompok hadapan sejak awal perlumbaan, sekali gus memenangi peringkat tersebut dengan catatan masa 4 jam 30 minit 11 saat.

Tempat kedua milik pelumba Garmin Barracuda, Raymond Kreder, manakala pelumba negara, Anuar Manan yang mewakili Champion System di tempat ketiga.

"Terima kasih kepada rakan-rakan sepasukan saya yang berjaya memberi kerjasama yang baik.


"Perlumbaan LTdL kali ini sangat mencabar dan laluan di peringkat ketiga ini juga menjadi semakin sukar.

"Namun hasil kerjasama yang baik rakan-rakan yang lain, saya berjaya juga memenanginya buat kali kedua," kata Guardini yang juga pemilik Jersi Biru (Raja Pecut).

Pelumba Garmin Barracuda, David Zabriskie masih lagi mempertahankan Jersi Kuning selaku pendahulu keseluruhan dengan kelebihan satu minit mengatasi dua pencabar terdekatnya - Adam Phelan dan Darren Lapthone daripada pasukan Drapac Cycling.

Jersi Putih selaku pelumba terbaik Asia pula masih disandang Dmitriy Gruzdev daripada pasukan Astana sementara, Jersi Merah (Raja Bukit) pula kekal milik Floris Goesinnen.