Halaman

23 September 2012

TATiUC dan Mie Universiti perkukuh hubungan

Oleh: Suriati Ali 


Kolej Universiti Tati (TATiUC) dan Mie Universiti Mie, Jepun terus menjalinkan hubungan baik bagi menjayakan program pertukaran pelajar untuk setiap sesi kemasukan pelajar akan datang.


Pengerusi Lembaga Pengarah TATIUC, YB Haji Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, terbaru lima pelajar dan tenaga akademik Kolej Universiti Tati (TATiUC) bakal menyambung pengajian peringkat sarjana dan doktor falsafah secara percuma di Universiti Mie, Jepun.

YB Haji Ahmad Razif yang juga merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, berkata persetujuan pembiayaan itu terkandung dalam perjanjian persefahaman (MoU) yang ditandatangani di Jepun pada 24 Mei lalu.

Kampus TATiUC di Terengganu.

Kampus MIE Universiti di Jepun.

“Pemeteraian perjanjian persefahaman adalah bagi jurusan kejuruteraan biosumber, inovasi dan kejuruteraan.

“Selain itu, menerusi MoU ini, kuota untuk program pertukaran pelajar selama enam bulan di university itu ditambah kepada lima orang, selain TATiUC turut menerima lima pelajar daripada Universiti Mie,” katanya. 

YB Haji Ahmad Razif berkata, sebelum ini, dua pertukaran pelajar sudah dilaksanakan dengan university itu melibatkan pertukaran sesi pertama melibatkan seorang pelajar pada tahun lalu diikuti dua pelajar pada sesi kedua.

 Katanya, seorang daripada pelajar berkenaan mendapat pembiayaan biasiswa dari Universiti Mie sendiri. 

“Menerusi MoU ini juga, empat profesor pelawat dari Universiti Mie juga akan ditempatkan di TATiUC pada setap tahun bagi membantu meningkatkan kualiti pendidikan di kolej universiti ini khususnya dalam bidang penyelidikan serta bidang lain sperti pembuatan, kimia, mekatronik serta sains computer dan teknologi maklumat.

 “Dengan itu diharap kerjasama bersama university dari matahari terbit itu akan membantu memperkasakan kualiti pendidikan di TATiUC khususnya dalam penyelidikan,” katanya.