Halaman

29 September 2012

UMT bantu urus sumber laut

Oleh: Suriati Ali 

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) berada di lokasi terbaik, iaitu di pesisir Laut China Selatan di mana konfigurasi lautnya yang unik mempunyai kepelbagaian spesis paling tinggi dan produktif di dunia.

Naib Canselor UMT Prof. Dato’ Dr. Ibrahim Komoo berkata, keadaan ini membuka peluang lebih banyak penyelidikan dapat dijalankan di Laut China Selatan oleh para penyelidik UMT.

“Tanpa pengetahuan yang mendalam dan menyeluruh berkenaan ekosistem marin, isu kelesterian tidak dapat ditangani dengan berkesan,” katanya.

 Katanya melalui slogan ‘terokaan seluas lautan’ UMT berhasrat untuk membantu kerajaan ke arah pengurusan sumber lautan yang mampan.

 Menurutnya, tahun ini kekuatan UMT dalam bidang oseanografi dan sains marin akan diperkasakan lagi dengan kapal penyelidik RV Discovery dan stesen penerimaan imej satelit yang pertama dan satu-satunya diluluskan penempatannya di institut pengajian tinggi di negara ini.

 “Jun lalu institut oseanografi telah diaudit oleh Kementerian Pengajian Tinggi untuk mendapatkan status HI-COE sepenuhnya,” katanya.

 Selain itu, kekuatan UMT dalam bidang sains marin turut diperakui oleh Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dan satu memorandum persefahaman telah pun ditandatangai bagi menubuhkan Institut Oseanografi Kebangsaan (IOK).