Halaman

25 September 2012

UMT jalin kerjasama antara JMG

Oleh: Suriati Ali dan Nur Syarifatul Zahidah Mukhtar 

 Universiti Malaysia Terengganu (UMT) berazam memperkukuhkan lagi program pertukaran penyelidikan dan perkongsian maklumat antara pelbagai pihak sebagai langkah menjayakan agenda secara lebih berkesan.

 Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) UMT dengan Jabatan Mineral dan Geosains (JMG), yang diadakan di universiti itu hari ini, antara langkah terbaru..

Mou disempurnakan Naib Canselor UMT Prof. Dato’ Dr. Ibrahim Komoo mewakili UMT manakala Ketua Pengarah YB. Dato’ Yunus bin Abdul Razak sebagai wakil JMG.

Prof. Dato’ Dr. Ibrahim, pendekatan itu cukup penting bagi kedua-dua pihak berikutan mampu memberi pelbagai manfaat positif, termasuk berupaya menguatkan lagi jaringan kerja.

“Selain itu,, penyelidikan bersama dalam bidang seperti geologi, geofizik, proses pantai, oseanografi fizikal, kimia, biologi dan pelbagai bidang lain dapat dikenalpasti dan dilaksanakan dengan lebih berkesan.

“Kita juga mampu mempromosikan bidang geologi marin, oseanografi kepada masyarakat melalui program yang dilaksanakan secara bersama,” katanya.

 Katanya, keadaan ini membuka peluang lebih banyak penyelidikan dapat dijalankan di Laut China Selatan oleh para penyelidik dan pelajar UMT.

 “Tanpa pengetahuan yang mendalam dan menyeluruh berkenaan ekosistem marin, isu kelesterian tidak dapat ditangani dengan berkesan,” katanya. “Melalui slogan ‘terokaan seluas lautan’ UMT berhasrat untuk membantu kerajaan ke arah pengurusan sumber lautan yang mampan,” katanya.