Halaman

25 September 2013

BERTANDING BERTANDING JUGA, PERPADUAN DAN PARTI KENA UTAMAKAN JUA

Oleh: Putera Pesisir Air

Jawatan sebenarnya bukan mahkota untuk dimegahkan, tetapi suatu tanggungjawab untuk dipikul atau tunaikan. Pastikan teras perpaduan UMNO jangan dirosakkan dalam keghairahan bertanding merebut beberapa jawatan dalam parti.

Teras perpaduan UMNO berasaskan semangat setiakawan, bersatu hati dan tolenrasi yang dibina sekian lama hendaklah menjadi keutamaan bagi memastikan agenda perjuangan untuk rakyat terus terpelihara.  Jangan kerana terlalu ghairah mengejar jawatan dan kedudukan sehingga menjadikan kita alpa dan mengabaikan tanggungjawab menjaga perpaduan di dalam parti.

Kepentingan UMNO perlu didahulukan dan tidak bermakna seseorang yang tidak memegang jawatan penting tidak boleh menyumbangkan khidmat bakti dan buah fikiran kepada parti.

UMNO yang dibina sejak sekian lama mampu bertahan sehingga sekarang disebabkan teras perpaduan dan semangat setiakawan yang kukuh berakar umbi di segenap peringkat.

Penulis bimbang akibat terlalu rakus dan ghairah untuk mendapat kedudukan dalam UMNO ada pihak yang sanggup membelakangkan tatasusila dan melakukan perbuatan yang boleh mencemarkan kredibiliti parti. UMNO semenagnya memerlukan barisan kepimpinan dinamik, berwawasan dan mempunyai cetusan idea yang kritis, tetapi keharmonian dan perpaduan dalam parti hendaklah diutamakan.

  Budaya fitnah, cantas-mencantas dan amalan politik wang antara elemen yang boleh merosakkan perjuangan.

  Bagaimanapun dengan pindaan perlembagaan UMNO akan menjadikan pemilihan akan datang lebih telus dan mampu mengelak berlakunya ‘pembelian undi’ daripada perwakilan. UMNO boleh menjadi sebuah parti yang goyah kedudukannya bukan disebabkan ancaman luar tetapi berpunca daripada masalah dalaman. UMNO merupakan parti yang begitu sinonim dan mendarah daging dalam perjuangan politik orang Melayu sejak sekian lama.

  Usaha-usaha untuk memantapkan lagi keyakinan orang Melayu terutama generasi muda terhadap halatuju parti perlu dipertingkatkan.

  Kita perlu akur pembangkang juga sedang hebat menyebarkan dakyah mereka, oleh itu kepimpinan UMNO di setiap peringkat perlu tangkas menepis asakan tersebut supaya keyakinan orang Melayu tidak terhakis.

  Para perwakilan pada mesyuarat perwakilan UMNO memberi fokus yang khusus terhadap permasalahan yang dihadapi oleh rakyat secara keseluruhannya.

  Pemimpin UMNO komited membersihkan imej parti itu daripada tuduhan penyelewengan dan amalan ‘cantas’ sekiranya ingin menarik sokongan golongan muda serta profesional.

  Kita memerlukan pimpinan dan ahli Umno yang bersatu bagi memastikannya kekal kuat dan diyakini rakyat. Musuh kita yang sebenar ialah bukan sesama kita dalam Umno, tetapi musuh kita yang sebenar ialah lawan kita yakni pembangkang.

  Sebenarnya musuh tidak kuat, yang membuat kita tewas ialah bila kita tidak bersatu, kalau kita tidak bersatu,kita masuk gelanggang sebagai calon, kita masuk dalam keadaan kepala berdarah dan sudah lemah kerana bergaduh sesama sendiri, maka sukarlah untuk menang berdepan lawan sebenar.

  Terima kasih kepada Dato' Sri Mohd Najib Tun Razak kerana memberi supremo kepada kepimpinan Umno Terengganu dengan melantik Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Said sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu.

  Dato' Seri Ahmad adalah seorang pemimpin yang mempunyai 'supremo'dan supremo itu telah diberikan oleh Presiden parti yang perlu semua kita akur dan sokong sepenuhnya.