Halaman

25 September 2013

Kerajaan Pusat salur RM17.1 juta laksana 163 projek PBT di Terengganu

Oleh Esah Abdullah
Gambar oleh Zulkipli Putra

Kerajaan Pusat memperuntukkan RM17.1 juta untuk melaksanakan 163 projek di tujuh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negeri Terengganu.

Dato' Abdul Rahman Dahlan (kiri) bermesra dengan Pihak Berkuasa Tempatan  seluruh negeri Terengganu.
Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Dato’Abdul Rahman Dahlan berkata, daripada jumlah itu sebanyak RM5.3 juta disediakan untuk melaksanakan projek-projek kecil dan RM5 juta lagi untuk melaksanakan projek-projek kampung tradisional.


“Manakala selebihnya untuk melaksanakan projek khas (RM2.1), projek nasional strategik (RM1 juta) orang kelainan upaya (OKU) (RM410,000), keselamatan jalan (RM100,000) projek cerun (RM190,000) dan projek khas di Besut (RM1.5 juta).

“Saya berterima kasih di atas komitmen semua PBT di negeri ini menyiapkan semua projek yang diluluskan untuk faedah dan manafat secara langsung kepada rakyat,” katanya.

Beliau berkata demikian di Majlis Perjumpaan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KKBPKT) bersama Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Negeri Terengganu di Dewan Konvensyen, Wisma Darul Iman petang semalam.

Turut hadir, Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Timbalan Ketua Setiausaha KKBPKT, Dato’ Noriah Hashim; Ketua Pengarah KKBPKT Datin Maziah Adnan dan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), Dato’ Haji Adzlan Mohd Dagang.

Katanya, KKPBKT memberi keutamaan kepada projek-projek yang menyentuh hati rakyat bagi memastikan ia dibangunan untuk memberi keselesaan kepada masyarakat setempat.


Bukan itu sahaja katanya, tahun ini semua PBT di negeri ini turut menerima sumbangan lain daripada Kerajaan Persekutuan bagi membantu operasi dan pengurusan PBT.

“Ini termasuklah geran tahunan berjumlah RM25.3 juta dan kedua sumbangan membantu kadar berjumlah RM4.71 juta,” katanya.

Beliau yakin PBT dapat mengunakan sebaik-baiknya peruntukan yang disalurkan ini terutama untuk meningkatkan keupayaan PBT untuk menghasilkan sistem pencapaian yang cekap dan amanah.