Halaman

27 September 2013

Masjid Bandar Permaisuri, masjid penyatuan ummah.

Teks dan gambar Aminudin Ismail.

Masjid Bandar Permaisuri.
PEMBUKAAN masjid Bandar Permaisuri, Setiu pada 2002 lalu adalah satu rahmat yang amat besar bagi penduduk Bandar Permaisuri dan kampung-kampung sekitarnya termasuklah Kampung Buluh, Kampung Kederang, Kampung Buruk dan beberapa kampung lagi kerana disitulah bermula penyatuan solat jumaat.

Selepas berpuluh tahun, satu mukim mempunyai dua tempat menunaikan solat jumaat berdekatan iaitu kira-kira 200 meter , dengan wujudnya Masjid Bandar Permaisuri yang terletak di atas sebuah bukit di Kampung Bukit Pelong, wujud ukhwah yang paling bermakna bagi seluruh penduduk, di mana mereka sama-sama menuju ke satu tempat untuk menunaikan solat Jumaat.

Ruang solat yang selesa.
Masjid yang dibina kerajaan itu mempunyai ruang solat yang luas berbanding masjid sebelum itu boleh memuatkan lebih ramai jemaah dan menjadi tempat hentian penguna jalan raya Kuala Terengganu- Kota Bharu kerana kedudukannya yang strategik untuk menunai ibadah, rehat atau rawat.

Lanskapnya juga agak menarik, di mana pelbagai pokok renek dan sederhana besar ditanam sekitar masjid manakala ruang meletak kenderaan yang luas iaitu didua bahagian depan dan belakang memudahkan pengunjung untuk pakir kenderaan. Begitu juga ruang untuk megambil wuduk yang agak luas memudahkan jemaah mengambil wuduk tanpa perlu menunggu lama.

Lanskap yang indah.
Tandas dan bilik mandi juga dijaga dengan baik dan sentiasa dalam keadaan yang bersih, pengunjung juga diminta sama-sama menjaga kebersihanya.

Kemudahan lain yang terdapat di masjid itu ialah, sebuah van jenazah, sebuah bilik komputer yang terdapat di luar masjid, rumah iman dan bilal serta sebuah wakaf untuk pengunjung berehat bersama keluarga.

Pelbagai aktiviti keagamaan sentiasa diadakan di masjid itu termasuklah sarahan agama hampir setiap malam, kuliah subuh, kursus haji, aktiviti qiamullai dan lain-lain.Beberapa Iman dan Bilal ditugaskan secara bergilir-gilir untuk mengendalikan masjid itu.

Semoga masjid yang indah dan diberkati Allah ini akan terus menyatukan penduduk Bandar Permaisuri dan kampung sekitarnya dan menjadi tumpuan penduduk serta musafir untuk melakukan pelbagai aktiviti ibadah seperti menunaikan solat, mendengar ceramah agama, berwirid dan lain-lain.
Ruang letak kereta yang luas.