Halaman

25 September 2013

Kuliah pengajian al-furqan tingkat kesedaran masyarakat mengenal al-Quran lebih mendalam

Oleh: Noraini Jusoh

Kuliah Pengajian Al-Furqan di Institut Al-Quran Terengganu (IQ Terengganu) dapat membantu meningkatkan kesedaran dan melahirkan masyarakat yang celik Al-Quran serta mendalami ilmu Al-Quran dengan lebih mendalam.

Pengarahnya, Datuk Dr. Alias Abdullah berkata, kuliyah berkenaan merupakan program pengajian Al-Quran khas untuk masyarakat setempat di negeri ini.

"Ia diadakan setiap hujung minggu untuk rakyat Terengganu yang berumur 18 hingga 65 tahun yang telah dipilih berdasarkan kelayakan dan sesi temuduga.

"Melalui kuliyah ini, pelajar diajar dari asas bacaan Al-Quran, termasuklah tajwid hingga ke tahap yang lebih tinggi," katanya.

Menurutnya, program Kuliyah Al-Furqan dijalankan melalui dua kursus utama iaitu Kursus Ulum Al-Quran yang terdapat empat tahap iaitu dari tahap satu hingga tahap empat dan Kursus ad-Dirasat al-Quraniyyah yang mempunyai lima tahap iaitu qiraat, bahasa Arab, tafsir, tahfiz dan tarannum.

"Kursus Ulum Al-Quran melibatkan proses pembelajaran dua hingga empat tahun bergantung kepada penguasaan pelajar untuk tempoh masa dua jam seminggu manakala untuk kursus ad-Dirasat al-Quraniyyah melibatkan proses pembelajaran selama empat tahun untuk tempoh masa empat jam seminggu,” ujarnya.

Alias berkata, program tersebut telah bermula sejak tahun 1995 dan sehingga kini IQ Terengganu merupakan satu-satunya pusat pengajian di negeri ini yang menjalankan program Qiraat Sub'ah yang terbuka kepada semua lapisan masyarakat Islam dan setiap tahun seramai 1,600 pelajar baru diambil untuk pengajian ini.