Halaman

22 September 2013

TATiUC lahir 3,000 graduan berkualiti

Oleh: Suriati Ali dan Mohd Syazni Zainudin (Pelatih) 

Kolej Universiti Tati (TATiUC) berjaya melahirkan lebih 3,000 graduan berkualiti tinggi di mana mampu memenuhi kehendak pasaran kerjaya di pelbagai jabatan dan industri terkemuka negara ini.

Rektor kolej itu, Dr Zunaidi Ibrahim, berkata bilangan itu dicatatkan sejak 20 tahun penubuhan Tatiuc, dan apa yang membanggakan kebanyakan graduan kini memperoleh pendapatan bulanan antara RM 2,000 hingga RM 7,000.

Katanya, berdasarkan kajian jumlah pelajar yang menamatkan pengajian setiap tahun lebih 60 peratus berjaya mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian.

“Kerjasama antara TATiUC dengan pihak industri turut dijalankan untuk menjana kecemerlangan dalam aspek pengajaran.

“Pendekatan tersebut membolehkan pelbagai maklumat mengenai keperluan graduan dapat dikenalpasti untuk diterjemahkan kepada pengajaran dan pembelajaran,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Malam Mesra Media yang anjuran TATiUC di PrinzPark, Kuala Terengganu baru-baru ini.

Hadir sama meraikan pelbagai agensi media, Pengerusi Lembaga Pengurusan TATiUC yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri(Adun) YB Haji Bazlan Abd Rahman.

Dr Junaidi turut memberitahu jasa dan peranan media banyak membantu dalam menaikkan nama TATiUC. 

“Justeru itu melalui majlis itu kami menghargai jasa dan sumbangan wartawan dalam mempromosikan TATiUC kepada masyarakat luar supaya lebih terkenal di persada antarabangsa,” katanya.

Beliau berkata kluster penyelidikan diwujudkan selaras dengan hasrat universiti untuk mempertingkatkan aktiviti penyelidikan dalam usaha untuk memartabatkan TATiUC sebagai sebuah universiti penyelidikan bertaraf dunia.

“Ia mampu menjadi platform kepada para penyelidik TATiUC untuk bergiat lebih aktif dalam bidang penyelidikan.

“Selain itu, ia bertujuan untuk menggalakkan penerokaan idea, konsep dan teori baru dan seterusnya akan menjadi pemangkin kepada penemuan baru, perkembangan ilmu dan penciptaan yang inovatif dan terkini;” katanya.