Halaman

03 October 2013

Kerajaan belanja RM60 setahun untuk kebersihan.

Oleh; Esah Abdullah 

Kerajaan membelanjakan hampir RM60 juta setahun untuk kerja-kerja pembersihan di kawasan bandar di negeri ini.

Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) merupakan jentera barisan hadapan yang memberi khidmat dan mendidik rakyat  dalam menjaga kebersihan.

Katanya, kerajaan mengharapkan rakyat turut sama menjaga kebersihan bandar kita, kerana ia membabitkan imej negeri di mana setiap pelancong yang datang ke negeri ini perkara utama dilihat adalah persekitaran sama bersih atau sebaliknya.

“Saya yakin jika rakyat bersama mengambil tanggug jawab serta menjaga kebersihan, kerajaan dapat menjimatkan kos yang dibelanjakan untuk bersih kawasan dan boleh digunakan untuk bina pembangunan,” katanya.

Menteri Besar berkata demikian di majlis perjumpaan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan bersama Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Negeri Terengganu di Wisma Darul Iman baru-baru ini.

Katanya, 60 peratus bajet tahunan kerajaan dibelanjakan untuk kerja-kerja pembersihan longkang, memotong rumput dan sebagainya.

“Kerajaan sentiasa dan akan terus memberi perhatian serius terhadap penjagaan kebersihan sekitar malah tidak akan berkompromi terhadap mana-mana premis perniagaan atau orang ramai yang mengabaikan kebersihan,” katanya.