Halaman

29 December 2013

MENYEDUT UDARA BERSIH TASIK PUTERI



Anda penat memandu di laluan jalan Jerangau- Jabor?
 Tasik Puteri Bukit Besi adalah tempat yang amat sesuai untuk berehat. Tasik ini yang sebelumnya dikenali sebagai Tasik Bukit Besi cukup indah, udaranya bersih dan telah dibangunkan dengan pelbagai kemudahan.
 Di sini telah pun disediakan tandas, restoran dan surau di samping kemudahan berekreasi termasuk aktiviti air.
 Semalam (28 Disember) telah diadakah Karnival Koperasi & Usahawan serta Karnival Sukan Air yang berlangsung di Tasik Bukit Besi berlangsung dengan jayanya.
  Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Besi, YB Roslee Daud yang juga Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Pengerusi Jawatankuasa Usahawan, Pembangunan Luar Bandar, Kepenggunaan dan Koperasi Negeri), tujuan program itu diadakan adalah sebagai langkah mempromosikan tasik yang bersejarah itu.
 Kemunculan tasik bekas lombong itu cukup sinonim dengan sejarah perlombongan di Bukit Besi yang bermula sejak tahun 1920 an lagi.
 Pihaknya mengalu-alukan kehadiran semua dengan menyediakan segala kemudahan.
  Dalam karnival tersebut, pelbagai acara diadakan membabitkan sukan air seperti lumba kayak, bola baling, pukul bantal dan sebagainya.
 Lebih dari 2,000 orang telah berkunjung ke karnival tersebut yang diadakan bersama dengan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah). Ruslan Rahman melaporkan.