Halaman

03 January 2014

Ketengah sambut baik pembinaan menara

Oleh Suriati Ali

Lembaga Kemajuan Tengah (Ketengah) menyambut baik pembinaan menara telekomunikasi di pulau-pulau pelancongan di Tasik Kenyir.

Pengarah Pembangunan Tasik Kenyir, Encik Mokhtar Che Ali berkata, sebelum ini liputan di kawasan itu sangat terhad dan pembinaan menara menjadikan kawasan tersebut lebih menarik sekali gus memberi kepuasan kepada pengunjung.

“Perkara ini disambut baik, apatah lagi tahun hadapan Tahun Melawat Malaysia (TMM 2014) dan menjangkakan 500,000 pengunjung datang ke Tasik Kenyir.

“Pada tahun ini sahaja, 450,000 pengunjung dalam dan luar negara datang ke sini untuk melihat suasana di Tasik Kenyir, malah kita jangka akan dapat menarik 1 juta pengunjung setahun menjelang semua pakej disiapkan,” katanya kepada pemberita ketika turut serta dalam lawatan ke pulau-pulau di Tasik Kenyir, semalam.

Hadir sama, Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Dato' Jailani Johari.

Sementara itu, Encik Mokhtar berkata, satu daripada dua unit feri yang dapat memuatkan 100 penumpang telah pun siap dibina dan sebuah lagi dijangka dapat diguna Mac depan sebagai persediaan Ketengah dalam menghadapi TMM 2014 di samping 30 ‘houseboat’.

Selain itu, 300 bilik disediakan kepada pengunjung dan bakal menambah 600 unit lagi dalam masa beberapa tahun akan datang.