Halaman

31 December 2013

Pindaan lima portfolio Exco

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan negeri meminda lima portfolio Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco), sejak minggu lalu.

Perubahan itu termasuk tugas terbaru Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said sebagai Pengerusi Jawatankuasa Perancang Kewangan dan Pelaburan, Tanah, Petroleum dan Sumber Asli, Kerajaan Tempatan dan Perumahan serta Alam Sekitar, iaitu pertambahan Alam Sekitar.

Dato’ Mohd Jidin Shafee yang sebelum ini sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan kini ditukarkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan.


Pindaan portfolio baru itu, menurut Dato’ Mohd Jidin sebagai usaha kerajaan negeri menyeragamkan peranan itu dengan bidang tugas di kementerian.

 “Pada minggu lalu, Menteri Besar telah meminda portfolio . Pindaan terhadap nama sahaja, misalnya saya hanya memegang Pelancongan dan Kebudayaan.

 “Pindaan itu termasuk portfolio Alam Sekitar di bawah Dato’ Ahmad Razif diletakkan bawah Menteri Besar,” katanya kepada media ketika siding akhbar Penganjuran Malam Aprisiasi Penggiat Industri Pelancongan dan Media Negeri Terengganu serta Pra Pelancaran Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014, di Permai Hotel, Kuala Terengganu, malam tadi.


Dato’ Ahmad Razif Abdul Rahman kini memegang portfolio Pengerusi Jawatankuasa Sains dan Teknologi, Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air.

Sementara YB A.Latiff Awang pula sebagai Pengerusi Jawatankuasa Transformasi Kerajaan, Penyampaian & Pengurusan Prestasi dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi , iaitu tambahan Komunikasi yang sebelum ini di bawah Dato’ Mohd Jidin.

Sementara YB Ghazali Taib pula kini memegang portfolio Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi dan Tugas-Tugas Khas, dengan menggugurkan Inovasi yang berada bawah portfolio beliau sebelum ini.


Bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Terengganu, Dato’ Tengku Putera Tengku Awang, engetuai majlis mengangkat sumpah barisan Exco di Istiadat Perisytiharan Pelantikan Menteri Besar dan Exco di depan Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin, di Istana Maziah, pada 11 Mei lalu.

Adun Kuala Berang itu dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian dan Perdagangan.


Sebelum itu, Dato’ Seri Haji Ahmad mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar, turut memegang portfolio Jawatankuasa Perancang, Kewangan dan Pelaburan, Tanah, Petroleum dan Sumber Asli, Kerajaan Tempatan dan Perumahan.