Halaman

30 December 2013

Pelajar terharu terima hadiah kecemerlangan

Oleh: Suriati Ali 

 “Bersyukur sangat dan terima kasih kepada kerajaan negeri kerana menghargai kami yang cemerlang dalam peperiksaan utama.

“Sememangnya apa dilaksanakan ini memberi perangsang untuk terus berjaya dan menjadi pendorong kepada pelajar lain supaya turut cemerlang,” kata Pelajar Sekolah Menengah Imtiaz Kuala Terengganu, Nor Wahida Mohd, 16 .

 Adik Nor Wahida antara1,033 pelajar dalam Parlimen Kemaman, Dungun, Marang dan Kuala Nerus yang hadir bagi menerima hadiah kecemerlangan UPSR, PMR, SPM dan STAM 2012 pada Majlis Penganugerahan Yayasan Terengganu di Stadium Negeri, Kuala Terengganu, hari ini.

 Bekas pelajar Sekolah Kebangsaan Simpan Rawai, Muhammad Amir Hassan Mohd Syukri, 13, berkata semua peralatan dan pakaian sekolah sudah beli, jadi duit yang dapat itu akan disimpan.

“Saya tidak mahu membazir dan akan belanja duit itu apabila perlu saja untuk beli barangan berfaedah,” katanya

 Pelajar lain Foong Siau Qi, 13, berkata pemberian hadiah RM120 kerana dapat 5A dalam UPSR cukup bermakna dan saya akan ingat sampai bila-bila.

 “Saya juga terharu kerana kejayaan bukan saja diharagai ibu bapa dan ia turut dihargai kerajaan negeri,” katanya.

 Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pendidikan Tinggi, Inovasi dan Tugas-tugas Khas negeri YB Ghazali Taib berkata , kerajaan memberikan tumpuan utama kepada usaha meningkatkan kualiti pendidikan secara menyeluruh kerana menyedari bahawa pendidikan yang berkualiti untuk rakyat adalah satu- satunya wadah bagi melahirkan modal insan berpengetahuan dan berkemahiran tinggi.

 Katanya, modal insan inilah yang akan memacu kemajuan negara ke tahap yang lebih tinggi.

 ”Di bahu merekalah letaknya harapan kita untuk melihat kemajuan dan pembangunan negara dijana dengan lebih pesat dan mapan, demi kesejahteraan dan kemakmuran masa depan kita bersama,” katanya