Halaman

01 January 2014

Sekitar hari pertama tahun satu di Setiu.

Murid Tahun 1 SKPJ sudah mula belajar melukis.
Oleh: Aminudin Ismail.

BANDAR PERMAISURI: Seramai kira-kira 1090 murid memulakan persekolahan mereka di tahun satu di kira-kira 14 buah sekolah rendah di daerah Setiu pada tahun ini.

Tinjauan Teganukita di beberapa buah sekolah pagi tadi mendapati, kebanyakan murid begitu gembira dan teruja untuk memulakan persekolahan mereka malah tidak ramai ibubapa yang menemani anak-anak mereka sehingga ke bilik darjah.

Dengar..murid SKF asyik mendengar ucapan guru, Ros Azimah Sulong.
Guru Besar Sekolah Kebangsaan Fikri (SKF), Ibrahim Awang berkata, sekolahnya mencatat sejarah pada tahun ini kerana jumlah murid yang belajar di darjah satu adalah paling ramai.

"Biasanya, paling ramai belajar di tahun satu sekolah ini sekitar 10 dan 20 orang sahaja, tetapi pada tahun ini jumlahnya bertambah sekali ganda dari tahun lepas iaitu seramai 30 orang, tahun lepas hanya 12 orang," katanya.

Bagi Sekolah Kebangsaan Merbau Menyusut  (SKMM) pula, jumlah muridnya adalah yang antara yang sedikit di daerah Setiu iaitu seramai 10 orang.

Jurahaizan Jamaluddin, guru SKMM melihat buku murid tahun 1.
"Jumlah murid tahun satu sekolah ini memang tidak ramai iaitu sekitar 10 hingga 20 orang. Ini memudahkan guru memberi tumpuan kepada murid-murid," kata seorang guru sekolah itu, Zamri Ali.

Sementara itu, di SK Putera Jaya  (SKPJ) pula, selain program suaikenal, murid juga diberi peluang untuk melukis bagi membiasakan murid dengan suasana persekolahan.

"Pada tahun ini seramai 21 murid belajar dalam darjah satu iaitu seramai 16 perempuan dan 15 lelaki. Suasana hari pertama persekolahan hari ini lancar dan semua murid menunjukan semangat untuk belajar," kata Guru Besarnya, Zainuddin Dollah.
Gembira...beberapa murid Tahun 1 SK Chalok Barat sempat berposing.

Seorang murid SKMM hampir tertidur.
Nur Izzah Farhanah (kanan) sedang membantu adiknya, Nur Izzah Sofia.
GB Sk Chalok Barat sedang memberi taklimat pada murid tahun 1.