Halaman

29 December 2013

Umno Terengganu bantah perhimpunan guling kerajaan

Oleh: Suriati Ali

 Badan Perhubungan Umno Terengganu membantah tindakan kumpulan tertentu mengadakan perhimpunan guling kerajaan pada akhir bulan ini.

 Ketua Penerangannya, Senator Datuk Rahman Bakar, berkata tindakan yang disifatkan sebagai tidak bertanggungjawab itu tidak sepatutnya berlaku.

 Katanya, apatah lagi di sebuah negara demokrasi yang memperlihatkan pihak tertentu cuba mencabar sistem sedia ada, di negara ini untuk menukar kerajaan melalui demotrasi melalui demotrasi jalanan.

 ‘Tindakan sebegini tidakan sepatutnya menjadi amalan di Malaysia. Lagipun kita sudah merdeka pada 1957 dan beberapa negeri sudah jatuh ke tangan pembangkang melalui pilihan raya.

“Jadi, kita lihat dan beranggapan perhimpuan itu hanya untuk menimbulkan kekecohan dan menyusahkan orang ramai terutama pengguna jalan raya.

 Katanya sehubungan itu, kerajaan perlu mengambil tindakan segera bagi megelak pelbagai perkara tidak diingini berlaku.

“Pada masa masa mengesa polis supaya membuka kertas siasatan dan mengambil serius laporan yang telah dibuat oleh pelbagai pihak.

 “Perkara utama perlu menyiasat siapa dalang atau penganjur yang mempelawa orang ramai supaya turut serta berrhimpun di Dataran Merdeka pada 31 Disember ini,” katanya.