Halaman

01 January 2014

Ibu bapa teruja lihat anak masuk sekolah

Oleh: Suriati Ali

 Minggu pertama sesi persekolahan, semestinya ibu bapa, terutama bagi yang mempunyai anak yang baru memasuki tadika atau Tahun Satu, paling kalut dan teruja untuk melihat anak masing-masing memulakan alam persekolahan.

Ada di antara ibu bapa sanggup mengambil cuti dua atau tiga hari semata-mata mahu menemani anak supaya dapat membiasakan diri bergaul dengan guru dan rakan sekelas.

 Tinjauan Teganukita di Tadikan Yayasan Islam cawangan Kuala Terengganu, Jalan Pusara pada hari pertama sesi persekolahan mendapati, ada murid yang menghadiahkan senyuman pada guru yang menyambut di kelas dan tidak kurang juga menangis kerana tidak mahu masuk kelas.



 Ibu bapa tetap melayan dengan penuh sabar walaupun terpaksa menemani anak sehingga tamat waktu belajar.

Pada minggu pertama sesi persekolahan tadika itu, murid terlebih dahulu didedahkan pelbagai mainan dan aktiviti menyenorokkan sebelum diminta memperkenalkan diri kepada rakan dan guru. Usaha itu dilihat dapat meredakan perasaan takut dan malu berdepan dengan suasana baru.

 Murid juga didedahkan dengan pelbagai perkara asas, seperti bagaimana hendak ke tandas, apa perlu buat ketika berada di perpustakaan dan ada sopan ketika makan di kantin.