Halaman

20 October 2012

Empat Sumber Utama Menjana Ekonomi Negeri

Oleh: Ruslan Abdul Rahman 

Dato'Seri Haji Ahmad Said ketika memberi ucapan dasar
Pembengkelan Sub Manifesto BN Terengganu.
Terengganu di bawah Barisan Nasional (BN) mensasarkan empat sumber utama bagi menjana ekonomi negeri iaitu membabitkan minyak dan gas, bijih besi, bio teknologi dan pelancongan.

Kesemua ini akan menjadi sumber pendapatan yang terpenting bagi negeri Terengganu untuk kepentingan rakyat, kata Pengerusi BN Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said.

Menurutnya yang juga Menteri Besar Terengganu, hasil sumber minyak dan gas boleh menyumbangkan sekurang-kurangnya RM2 billion setahun.

Minyak dan gas Terengganu masih boleh bertahan lagi walaupun kandungan karbonnya semakin tinggi, memerlukan kos yang tinggi untuk pemprosesannya.


"Terbaru syarikat carigali telah menandatangani kontrak dengan Petronas untuk selama 25 tahun lagi menjalankan proses cari gali itu di luar pantai Terengganu," kata Dato' Seri Ahmad Said ketika menyampaikan ucap utama di Perbengkelan Sub Manifesto BN Terengganu untuk Piliharaya Umum (PRU) ke 13 di Ri-Yaz Heritage, Duyong Terengganu.

Manakala bijih besi masih banyak kandungannya di Bukit Besi di samping penemuan di suatu kawasan baru di negeri ini yang agak banyak kandungannya.

“Dianggarkan masih ada kira-kira 50 juta tan metrik kandungan besi di Bukit Besi,” katanya. Manakala dari segi pelancongan, Tasik Kenyir akan jadi tasik bekas cukai Ogos 2015, yang ketiga di dunia selepas tasik di Switzerland dan Itali.


Sumber keempat katanya ialah Taman Polimer kilang yang berasaskan bio teknologi dan kimia yang jumlah pelaburan sehingga RM7 billion dengan lebih 10 ribu peluang pekerjaan.